waar komen de familienamen met een dieren naam er in vandaan?

achternamen zoals de kok, wever dekker etc zijn beroepsnamen.
van voor een naam betekende dat ze uit een bepaalde streek of plaats kwamen.
maar hoe komt men aan de achternaam "de Haan, vos, de wolf "etc

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
7.8K

Het beste antwoord

Het meertensinstituut zegt er het volgende over: " De talrijke geslachtsnamen, die aan namen van dieren ontleend schijnen te zijn, behoren grotendeels tot deze zelfde groep, of wel tot de eerste; verscheidene diernamen kwamen immers ook als Oud-Germaanse mansnamen voor Beer (Berend), Ever(t), Leeuw (Leendert), Arend, enz.).
(...)
De namen Wolf of Vos b.v., die beide veelvuldig voorkomen, kunnen ontstaan zijn uit een Oud-Germaanse voornaam, de naam van een huis, dat een wolf of een vos als uithangteken droeg, of ze kunnen wijzen op bepaalde wolf- of vos-achtige eigenschappen van de stamvader." (zie link 1)

Het lijkt erop dat de Wolf en de Vos dus een Germaanse oorsprong hebben. Op zich ook logisch, omdat deze dieren hier van oudsher ook voorkomen. Achternamen met dieren erin betreffen eigenlijk altijd alleen lokale dieren. Er zijn volgens geen (of in ieder geval weinig) Nederlanders die de Tijger, de Kraanvogel, de Olifant of de Panda heten. Enige uitzondering is de Leeuw. Maar toen mensen - in de tijd van Napoleon - een achternaam kozen was de leeuw als symbool al wel ingeburgerd. Veel landen en streken gebruikten een leeuw in hun wapen of op hun vlag, dat zal de reden zijn voor de uitzondering.

Via de tweede link nog een korte uitleg over het gebruik van dierennamen: "Sommigen vergeleken zichzelf met dieren. Zij gingen door het leven als De Vos, De Pauw, De Hond of De Leeuw." Grappig is dat dit vergelijken met dieren niet nieuw is. Ik zei net al dat het bij de Germanen gebeurden, maar ook de Indianen deden dit getuige namen als 'Wilde Bizon'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Namen zijn als herkenning bedoeld. Als men iedere naam ontleed vind men wel een betekenis of vergelijk. Zo ook bij de dierennamen. Waarschijnlijk zal iemand die vos noemt, ooit een voorouder gehad hebben die zo sluw was als een vos, of de zelfde kleur haar had als een vos, of ooit eens kippen heeft gestolen als een vos enz. Iemand die leeuw noemde zal mischien de haren gehad hebben waardoor hij als een leeuw uitzag, of hij kon brullen en lawaai maken als een leeuw enz. Andere zullen dan weer voor zichzelf een naam gekozen hebben. Hier zal dan een bijnaam uit voort gevloeid zijn die dan overgegaan is op de kinderen als " Dat is de zoon van de vos, waardoor er een bijnaam voor de familie was onstaan. Ik zeg met nadruk bijnaam, want tot voor Napoleon was het niet verplicht dat iedereen een officiele naam had. Door Napoleon werd het verplicht dat men een officiele naam had.
Toen hebben veel nederlanders zichzelf een loer gedraaid.
In tegenstelling met de Belgen dachten de Nederlanders dat deze verplichting van korte duur zou zijn en als protest hebben ze hun eigen, namen gegeven die op niets slaan en zelfs lachwekkend zijn. Natuurlijk is de verplichting gebleven maar ook deze eigenaardige namen.
Zie een naam en bijnaam als de drang naar het steeds sneller en sneller willen communiceren. Het is veel gemakkelijker om te zeggen " Ken jij Jan De Vos" Dan dat je zegt "Ken jij die man die zijn haar de kleur heeft van een vos en die woont in de Leeuwengracht in Katwijck" Waarop je dan een antwoord kunt krijgen " Ja ik weet er daar 3 wonen"
Robby BB