Is het spreekwoord "ruigste varkens leven het langst", op waarheid gebaseerd?

Mijn moeder gebruikt dit spreekwoord vaak. Ze bedoeld hiermee dat mensen die het niet zo nauw nemen met de hygiene meer kunnen hebben, minder snel ziek worden en ouder worden dan mensen die erg hygiënisch zijn. Zowel qua huishoudelijk, voedsel en persoonlijke hygiene.

Misschien ligt het aan mij maar ik gruwel toch best wel van sommige dingen (een ongewassen pruim van de groenteboer op de markt aanpakken en opeten, met vieze rouwranden een stukje eten tussen je tanden wegpeuteren, onder je schoenzool frunniken en dan een sjaggie draaien etc). Ik vraag me dan ook af dit spreekwoord klopt.

Weet jij het antwoord?

/2500

In feite klopt het wel. Het is inderdaad zoals je zelf zegt, hoe nauwer je het neemt met hygiëne, hoe slechter je het kunt verdragen. Mensen met smetvrees zullen ook sneller ziek worden omdat zij alles schoonmaken. En daar raken ze aan gewend. Als ze dan een keer in een vieze omgeving komen zal dat ook echt een schok voor ze zijn, ze hebben het vuil namelijk allemaal weggepoetst en bouwen er dan ook geen weerstand meer tegen. Zo geldt dat ook bijvoorbeeld voor mensen die vaak buiten komen. Die hebben ook vaak iets meer weerstand dan mensen die vaak binnen zitten. Puur omdat ze die dingen gewend zijn.

Klopt volledig. Een mens bouwt tegen ziekmakende bacteriën weerstand op op het moment dat de bacterie in het lichaam komt. Dit is namelijk ook de reden waarom men vaccineert, men brengt een ziekmakende bacterie het lichaam in.

In het noorden gebruiken ze dit spreekwood ook. Daar zeggen ze : roege swien' deien het best ( ruige zwijnen gedijen het beste) Je bouwt weerstand op door ermee in aanraking te komen, dat is in de medische wereld ook zo.. Soms krijg je een injectie met antistoffen voor iets waar de stof inzit waartegen je juist beschermd wordt. Kleine kinderen die voor het eerst naar de opvang of naar school gaan worden ook vaak ziek doordat ze dan pas met veel andere kinderen in aanraking komen. Met vieze nagels ( en dus handen) eten is meer een fatsoensnorm, schadelijk is het niet, tenminste als je rouwranden hebt van bv in de tuin wroeten...

Dat klopt in zo verre dat je niet per se 'vies' hoeft te zijn, maar dat altijd TE schoon zijn wel een aanslag is op je weerstand. Een beetje normale bacteriën heb je gewoon nodig om afweer op te bouwen, en doe je dat niet, dan is het volgens de hygiëne-hypothese niet alleen zo dat je weerstand minder is en je dus EERDER ziek wordt, maar je ook nog een grotere kans loopt dat je eigen afweer zich tegen je gaat keren, wat zich kan uiten in allerlei vervelende auto-immuunziekte, overgevoeligheden en allergieën. Sommige dingen die je noemt zijn vrij normaal om eerst even (je handen) te wassen, maar als je er daadwerkelijk van 'gruwelt' zoals je hier omschrijft, lijkt het wel wat kleine trekjes te hebben van smetvrees. Nou, wel iets meer dan kleine trekjes ook eigenlijk.... Er ligt trouwens een wereld van verschil tussen ; het niet zo nauw nemen met de hygiene' en echt heel smerig zijn. Dat is meer het andere uiterste van het spectrum, met aan de andere kant smetvrees en overdreven hygiene. De waarheid ligt natuurlijk ergens in het midden. Maar als het het OF het een, OF het ander, ja, dan leven vieze varkens in de regel het langst. Overigens is het (nog) geen officieel spreekwoord- al ken ik het ook al mijn hele leven - en is vermoedelijk een variant op ' vieze varkens worden niet vet' - dat niet betekent dat mensen die VIES zijn niet gezond worden, maar mensen die overal vies van ZIJN, niks lusten, kieskeurige mensen dus.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100