Waarom is het 'workaholic' en niet 'workoholic' (dus met een o) zoals in 'alcoholic'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Antwoorden (4)

Weet het niet zeker, maar vermoed dat de letter A staat voor addiction ( verslavend/verslaving ), maar kan ook zijn dat het woord inderdaad afgeleid is van Alcoholic.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ziet het verkeerd.
Het is alcoHOLIC en workaHOLIC.
Het woord holic word gebruikt om een verslaving aan te geven. Je plakt het woord holic achter het stamwoord.

http://en.wiktionary.org/wiki/-holic

Dan vraag je je vast nog af waarom het workAholic is.
De A word meestal gebruikt als het stamwoord eindigt op een medeklinker. Dus worKaholic. Dit is de meest geaccepteerde redenering. Verder is het gewoon ontstaan in de volksmond.

Voorbeelden:
WorKaholic
DancEaholic (hier geld het dan weer niet)
SeXaholic
ChocOholic (hier dan ook weer niet, maar je kunt lastig chocoaholic zeggen, vandaar dat de engelsen het zonder de A in de mond namen)
ShoPaholic
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De A word meestal gebruikt als het stamwoord eindigt op een medeklinker" zeg jij, Pesu, maar het is toch echt 'alCoholic' en de C is een medeklinker. Dus die redenatie gaat wat mij betreft niet op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even ter correctie / toelichting op mijn vorige reactie: ik begrijp dat alcohol als stamwoord niet op een C maar op een L eindigt. Mijn vraag waarom het niet workOholic is komt voort uit de gedachte dat die uitdrukking een soort woordspeling is op alcoholic, snap je? Maar misschien zit ik er wel helemaal naast. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de theorie hierachter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lavender
Het woord is als volgt: alco-holic. Dus het woord eindigt op een klinker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ahah, ik zie het ja. Hmm, waarom alcohol dan is afgekort naar alco zou ik niet concreet kunnen beantwoorden, maar het lijkt me ook raar om alcohoholic te zeggen. Verder staat in mijn bron dat de A in bepaalde situaties gebruikt word. Dus als alcohol naar alco is afgekort, klopt mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Maar ja, het ging mij natuurlijk om workOholic of workAholic, niet om alco of alcoholic. Enfin, het antwoord zit er nog niet echt bij geloof ik, althans niet een antwoord dat mij overtuigd, ondanks je research op Wiktionary. Maar bedankt voor je antwoord en reacties Pesu!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ik volg je niet. Je vraagt je waarom het niet met een O is en dat heb ik aangegeven in mijn antwoord. Maargoed, misschien komt er nog een overtuigend antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is ook wat verwarrend, mede doordat jij eerst over medeklinkers begon en later in je reactie weer zei dat het woord alco(holic) op een klinker eindigt. Laten we deze discussie maar even kortsluiten. ;-) ;-)
rose
12 jaar geleden
De oorspronkelijke afleiding is Alcohol - ic. De andere afleidingen zijn analogiën waarbij abusievelijk het woorddeel holic als uitgang werd gehoord en (her)gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit lijkt me het goede antwoord, rose. Waarom als reactie?
Dat komt omdat de uitspraak van de eerste o in alcohol/alcoholic geen o-variant is, maar meer een a of een schwa ("u"). Waar een schwa te horen is, wordt in het Engels vaak een a geschreven. Daarom plakt men er meestal -aholic achter. Alleen bij alcohol staat er al een o, dus laat men de o staan en vervangt die niet door een a.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een verslaving wordt bedoeld in het engels krijgt het het achtervoegsel -aholic.
Zo heb je workaholic en shopaholic.

Alcoholic is juist een uitzondering op die regel.
Omdat het qua spreken makkelijker is om alcoholic te zeggen (omdat het gaat over alcohol) hebben ze de grammaticaregels minder streng toegepast en er alcoholic van gemaakt.