Waarom zeg je "ik zit op de bus te wachten" terwijl je er niet opzit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4.4K

Het beste antwoord

Ik zeg altijd : ik STA op de bus te wachten. Tenzij er ruimte is in het hokje om op het bankje te gaan zitten ; dat ZIT ik op de bus te wachten. Dit lijkt me dus geen vreemde of onlogische constructie.

Maar ik denk dat je bedoelt ,dat we wanneer we in afwachting zijn van iets, we ook vaak zitten gebruiken wanneer dat helemaal NIET van toepassing is. Ik zit bijvoorbeeld op de uitslag van een onderzoek te wachten. Of ik zit op een brief te wachten. Strikt genomen is dat ook niet helemaal correct nederlands, maar wel algemeen aanvaarde spreektaal. Zitten drukt in die zinnen vooral iets passiefs uit, waar je zelf geen invloed op kunt uitoefenen ; je moet maar afwachten wanneer het verwachte gebeurt.

En nu ga ik zitten wachten op reacties op mijn antwoord. Alleen ga ik daar wel bij staan, want het is tijd om te koken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (21)

Ik zit wel op de bus te wachten. Ik zit op een bankje op de bus te wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het spreektaal is voor : ik zit 'op de komst van' de bus te wachten, en ook, omdat je in het nederlands 'wacht op iets', zelfs als je tegen iemand zegt : ik wacht wel even, bedoel je dat je wel even wacht op hem/haar. Het heeft niets te maken met de plek waar je dat wachten doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik niveau 2 was zou ik je een + 1 geven ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankjewel, oniluka - dit is even leuk als een +je ;-)))
Meestal sta ik........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit er niet mee.
Terwijl ik sta.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sta op de bus te wachten vind ik moeilijker, tenzij de bus stil zit.....((:
Beter zou het zijn om te zeggen: "Ik sta/zit te wachten op de komst van de bus. Maar ja die zin is veel te lang....dan is de bus al voorbij gereden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat bij het werkwoord wachten het voorzetsel "op" hoort.
- Ik wacht op jou
- Ik wacht op een operatie
- Ik wacht op betere tijden.
enz.
Net zoals bij het werkwoord - noem een dwarsstraat - luisteren, het voorzetsel "naar" hoort.
Sommige werkwoorden hebben nu eenmaal een vast voorzetsel, maar niet allemaal.
Juiste voorzetsels is best wel lastig in/bij een taal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je ook zegt de wekker gaat af" terwijl hij eigenlijk aan gaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wacht op de bus.

Gewoon simpel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal wel zo horen,maar je zegt ook ik zit op school,en een buurjongen van me die na moest blijven zat een klas hoger,terwijl hij naast me zat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar zou je het voor willen vervangen dan?
Ik wacht VOOR de bus? (lijkt me niet handig)
Ik wacht ACHTER de bus? (heb je mooi het nakijken)
Ik wacht TEGEN de bus? (moet je oppassen wanneer hij wegrijdt).
Ik wacht IN de bus? (Zou kunnen maar dan issie er al wel en wordt de betekenis anders)
Ik wacht ONDER de bus? (raad ik je sterk af)
Ik wacht UIT de bus? (hm, tja....)

Maar om een lang verhaal kort te maken.... 'wachten op' is een standaard nederlandse uitdrukking en is net zo vreemd als het engelse 'waiting for the bus'. dus.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijlijk omndat je idd op de komst van de bus zit te wachten,behalve als er geen plaats is om te zitten of het bankje weer eens besmeurd is met kauwgom,mayo,of andere smurrie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zelfde is met ik zit op de PC terwijl je er niet op zit maar erachter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit voor me pc, ik vind het wel weer lastig om te typen als ik niet zie wat ik doe :p
Spiegelbeeld letters is uk zo wa :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zit ook niet op de PC, je zit achter de PC, en OP het internet. Toch ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg altijd dat ik vóór de pc zit... één of ander stom ding in me hoofd wat zich altijd verzet als iemand erachter zegt. Ik vind dat persoonlijk ook zo onlogisch. Misschien ben ik wel lichtelijk claustrofobisch dat ik er niet achter durf of zo :-)
Dit heeft te maken met het werkwoord opwachten. Dit is wachten tot iemand/iets arriveert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je dat achterlijk vindt zeg dan: ik wacht dat de bus er is of ik wacht dat de bus komt.

Toegevoegd na 3 dagen:
of gewoon ik wacht tot de bus er is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je neemt het erg letterlijk ;P Volgens mij bedoelen ze je zit..dus ergens op en je wacht op de bus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik eens een keertje met de bus zou gaan, sta ik op de bus te wachten.Mensen die zitten te wachten zitten denk ik in een rolstoel op een rolstoelbus te wachten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm, ik zeg dat eigelijk nooit. Ik sta op de bus te wachten, of ik wacht op de bus.

Mar goed, zo kun je blijven denken, voor/achter de PC. Zit op judo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zou je echt een hele hele heleboel uitspraken, gebruiken, gezegdes enz. kunnen ontleden.
wat ik niet plan ben overigens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het wachten niet verwijst naar het gene waar je op wacht maar je lichamelijke positie tijdens het wachten.

Ik heb dit altijd met "de brugs staat open" maar toch kan ik er niet overheen.
Wat dacht je van studentenhaver, zitten geen studenten in.Koninginnensoep - geen koningin, boerenjongens Jodenkoeken, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft te maken met het werkwoord "opwachten" Dat is wachten op de komst van iets of iemand...
Ik wacht op
jij wacht op
Wij wachten op enz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hollands.
allemaal hollands.

ooit hebben voorvaderen van ons dit allemaal bedacht.
eerst de basis en in de lopp van de jaren veranderd.

ben je het er niet mee eens?
dan moet je het zelf ook veranderen.
dan hebben onze kleinkinderen er ook weer wat aan.