De productieve woordenschat van een volwassen Nederlander is ongeveer 10.000 woorden, terwijl de receptieve woordenschat varieert van 45.000 tot 250.000 woorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vriendelijk bedankt voorje antwoord. Ik spreek en schrijf 5 talen en ben het daarom helemaal met je antwoord eens.

Andere antwoorden (3)

Dat zijn er heel veel. Men gaat er van uit dat je met 3000 woorden een beperkte woordenschat hebt en basaal kunt communiceren. Een volwassene die de taal goed beheerst heeft een veelvoud van 3000 woorden beschikbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2500 is het gemiddelde geloof ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
naar: navigatie, zoeken

Een woordenschat, lexicon of vocabulaire is de verzameling woorden die een taal of een persoon rijk is.

We spreken bijvoorbeeld van de woordenschat van:
een persoon in een bepaalde taal, zowel bij de natuurlijke taalontwikkeling in de moedertaal als bij het later leren van een vreemde taal;
een taal: alle woorden die de taal heeft;
een oeuvre: alle woorden die een schrijver in zijn werk gebruikt.

De doorsnee Nederlander beschikt over een actief vocabulaire van 10.000 woorden. Zijn receptieve of passieve woordenschat - de woorden die hij zelf niet gebruikt maar wel begrijpt -, varieert van 45 duizend tot een kwart miljoen. [bron?]