Waarom heet een supermarkt een supermarkt?

Hornbach is een bouwmarkt. Dit maakt gelijk duidelijk wat ze verkopen.

Maar een supermarkt.. of bijvoorbeeld, de jumbo is een supermarkt, maar niet omdat ze super zijn.

Dus wat betekent het woord 'supermarkt' ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.7K

Antwoorden (4)

Super betekent in dit verband 'zeer groot, met alle denkbare artikelen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Super' in deze betekent groot/veelzijdig(/veel keuze).
'Markt' is iets waar men bij elkaar komt om te handelen (vroeger niet met geld maar met zaken zoals zout, schelpen of gedroogd vlees).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, het komt van markt en dan een grote ;) bouwmarkt is daar later weer van afgeleid.
Vroeger had je voor elke branche vergunningen / en diploma`s nodig zoals slagerij, bakker en groente boer. Door dat deze disciplines in een kruidenier samengevoegd zijn ontstond de Supermarkt. Tegenwoordig word er niet meer zo nauw gekeken en kan je met het woord Slagerij op je voorruit het zelfde verkopen als dan een supermarkt doet.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kruidenier heeft heel lang gewoon NAAST de bakker, de slager en de groenteboer bestaan. Die verkocht namelijk hele andere dingen.
Frimu2
12 jaar geleden
Ja pelle dat klopt ....dat meldde ik ook. Alleen is de kruidenier van TOEN nu door integratie van de bakker en de slager tot Supermarkt. verheven.
Reddie
12 jaar geleden
Inderdaad, +4U!
Ik weet niet wie dit een slecht antwoord vindt.
Een supermarkt is een winkel, maar geen warenhuis, waarin hoofdzakelijk in de vorm van zelfbediening de kleinhandel wordt uitgeoefend in kruidenierswaren, aardappelen, groenten of fruit, vlees en vleeswaren, tezamen met tenminste 3 van de navolgende soorten van kleinhandel: in textiel, in huishoudelijke artikelen, in luxe en kunstnijverheidsartikelen, in speelgoed, in bloemen, zaden en planten, in papierwaren, boeken en tijdschriften.

De term is een leenwoord uit het Amerikaans-Engels: supermarket. Letterlijk betekent dat ‘superieure markt, betere verkoopplaats’. Het is gevormd uit het voorvoegsel super, wat ‘beter, hoger’ betekent, en market =markt, verkoopplaats.
Het wordt dus niet 'super' genoemd omdat het groter zou zijn, maar omdat er meerdere soorten handelswaar worden verkocht.
Amadea