Is iemand van 11 12 of 13 jaar ook een tiener?

Etymologisch gezien?

Toegevoegd na 1 minuut:
Nav http://m.goeievraag.nl/vraag/65546

Toegevoegd na 9 minuten:
-13 jaar natuurlijk....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
46.4K

Antwoorden (3)

Je bent een tiener vanaf je 13de verjaardag tot de dag voor je 20 wordt. http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/teenager

Sommige mensen vinden dat je met 10 al een tiener bent maar daar verschillen de meningen over.

Toegevoegd na 1 uur:
teenager [tiener] {1955} < engels teenager, van -teen in getallen van 13 t/m 19 (vgl. tien) + age [leeftijd] < frans âge, teruggaand op latijn aetas (2e nv. aetatis) [idem].
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is het goed om te weten dat het de vertaling is van een Amerikaans-Engels woord: 'teener', uit 1894. Dat is een verkorting van 'teenager'. En betekent daarom: een jongen of meisje vanaf 10 jaar tot aan 20 jaar. Vergelijk het met twintiger, dertiger, veertiger, vijftiger, enzovoort.

Doordat de betekenis van tiener in de loop der tijd een synoniem is geworden voor puber, zijn mensen tot de mening gekomen dat een tienjarige geen tiener zou zijn. Maar het wordt puur door de leeftijd bepaald, en niet door het al dan niet aan het puberen zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Kortom: etymologisch gezien zijn kinderen van 10, 11, 12, en 13 jaar inderdaad tieners.

Toegevoegd na 1 dag:
En weer een ongemotiveerde negatieve duim. Waarom?
Amadea
11 jaar geleden
Op de dag dat je 10 jaar oud wordt, ben je een tiener.
Je blijft dus tiener zolang je de ' tien' in je leeftijd hebt.
Op de dag dat je 20 wordt ben je een twen.

De pubertijd is meestal de leeftijd dat je last begint te krijgen van de ontwikkelende hormonen en dat begint meestal rond het 11de-12de levensjaar. Misschien is men daar mee in de war?
Tiener ben je echt vanaf je tiende verjaardag tot je twintigste.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met elf en twaalf heb je dus GEEN tien in je leeftijd ;)