Waarom moeten wij wel Frans en Duits leren en hoeven Duitsers en Fransen geen Nederlands te leren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4.4K

Het beste antwoord

De reden dat wij die talen leren is min of meer gebaseerd op de toepassing op wereldniveau. Nederland is natuurlijk maar een klein land, en de kleinste van de klas zal zich nu eenmaal meer moeten aanpassen aan de grote jongens.

Frans vooral is een taal die in vele landen gesproken wordt, zoals grote delen van Afrika en Canada bijvoorbeeld.

Duits is vanwege onze buren en de vele export die via ons land daarheen gaat. En waar geld valt te verdienen is het natuurlijk makkelijker aanpassen ;-)

Dus in dit rijtje hoort natuurlijk ook Engels, gewoon omdat de grote jongens die taal het meest gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 En binnenkort dus Chinees leren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probleem met Chinees zijn de vele dialecten. Plus de vele plaatselijke gebruiken, als je daar de weg niet in vind... Dus daar is een plaatselijke mediator die Engels spreekt dan toch weer de voorkeur ;-) Wel een goeie opmerking!

Andere antwoorden (7)

Omdat Nederlands minder belangrijk is voor die landen dan andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat wij veel meer buitenland hebben dan zij.
AWM
14 jaar geleden
Ik denk dat je door elkaar haalt dat "wij" in Nederland zelf hebben bepaald dat het handig is om Frans en Duits te onderwijzen. Afhankelijk van je schooltype heb je hier minder of meer keuze in.

Het aanleren van vreemde talen is in de huidige wereld geen overbodige luxe.

Wat ze in Frankkrijk en Duitsland doen is aan de regering daar. Ik ben blij dat het niet Europees bepaald is welke taal wie moet leren.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wellicht is het ok wat arrogantie van de Fransen en Duitsers om geen vreemde taal te leren. Ik kan me trouwens wel voorstellen dat het handiger is als Frankkrijk en Duitsland Engels leren in plaats van Nederlands. Volgens mij wordt dat tegenwoordig ook gedaan.

En doordat wij een klein landje zijn met een grote mond in de wereld hebben wij waarschijnlijk ook wel geleerd ons aante passen aan anderen. In de VOC tijd heeft dit geen windeieren opgelegd. Ik las een stuk over de handel met Japan, waarbij de Nederlanders zelf hun eigen relegie overboord zetten en op Christenen schoten om de Japanse keizer te behagen. Het gevolg was dat wij jarenlang een handelsverdrag hadden en Spanje en Portugal bijvoorbeeld niet. Over aanpassen gesproken.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik bedoel natuurlijk "Frankrijk". Ik ben niet zo goed in Nederlands ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat wij zo'n klein k*t landje zijn en onze gtote buren niet de noodzaak zien om Nederlands te leren!

Toegevoegd na 1 minuut:
Gtote=grote
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet helemaal niks, maar het heeft zo zijn voordelen als je je talen spreekt. We leren op school ook Engels, terwijl Engelssprekenden ook geen Nederlands op school leren. Sterker nog, mensen die opgegroeid zijn in bijvoorbeeld Australië of de VS spreken vaak geen enkele vreemde taal, terwijl het voor hen vele voordelen zou hebben kennis te hebben van bijvoorbeeld het Spaans of Mandarijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij is altijd verteld dat we Frans en Duits leren om de handel te bevorderen. Het is natuurlijk zo dat het merendeel van de Nederlanders niet in de handel gaat werken. Maar Duits en Frans docenten vertellen toch dat het vooral om handel gaat.
Verder is het niet helemaal zo dat Duitsers geen Nederlands leren. In veel plaatsten in Duitsland die niet zo ver over de grens liggen moeten Duitse scholieren wel Nederlands leren. Hun vak Nederlands is dan echter van veel lager niveau dan ons vak Duits.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederlands wordt maar zo weinig in de wereld gesproken. Daartegenover zijn Frans, Spaans en Engels wereldtalen die in vele landen wordt gesproken. Zeker in bedrijven die zaken doen in het buitenland.

Duitsers hebben al verschillende scholen opgericht (zelfstandig) om Nederlands te leren. Op onze camping zijn er verschillende Duitsers die Nederlands kunnen praten.Helemaal top.

Maar wij als Nederlands zijn zo goed onderlegd dat ze ons gewoon in hun taal aanspreken want vele kennen de talen, dit is dus in ons voordeel ook tijdens vakantie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kleinschalig wordt in Frankrijk wel Nederlandse les gegeven.