Wat is het verschil tussen deze, die, dat en dit?

Hallo allemaal, misschien een beetje stomme vraag maar ik wil toch al duidelijk maken voor mezelf.
Ik woon in brabant en ik ben een buitenlander. Daarom gebruik ik altijd 'deze'. Maar laatste tijden vond ik het een beetje vervelend. Want als je een taal goed wilt praten dan moet je ook je fouten verbeteren. Daarom wilde ik hier even kwijt.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
14.8K

Het beste antwoord

Deze en dit gebruik je om dingen aan te wijzen, of te benoemen die dichtbij zijn.
dit gebruik je (meestal ) voor "het-woorden dit huis, dit boek.
deze voor de "de"woorden deze schoen, deze tafel.
die en dat gebruik je voor dingen die wat verder weg zijn. die man(die daar loopt) is met deze vrouw (hier op de stoel) getrouwd.
dat boek (op de tafel aan het eind van de gang, is mooier dan dit boek hier op tafel.
Lastig he, succes ermee. Hoop dat dit een beetje duidelijk is
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooie korte en duidelijke uitleg, dikke plus van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh het is duidelijker nou. Hartelijk bedankt annelie! :)
anneliez
12 jaar geleden
fijn, nu oefenen dus, en gewoon vragen als je met iemand praat of het goed gaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze gebruik je niet alleen voor dingen aan te wijzen die dicht bij zijn. Wat te denken aan deze methode. Of bij dezen deel ik u mede. Vind je uitleg niet compleet.
anneliez
12 jaar geleden
Deze methode is in zoverre "dichtbij omdat je zou kunnen zeggen, deze methode, waar we het nu over hebben, is beter dan die methode, waar we gisteren over spraken.
Bij dezen is iets heel anders, dat staat voor. door middel van deze brief , of op deze manier deel ik u mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens met anneliez.
anneliez
12 jaar geleden
dank je fynnya

Andere antwoorden (4)

Deze/dit:
‘Deze’ en ‘dit’ verwijzen naar zaken die dichtbij gebeuren/zijn. ‘Deze’ wordt bij ‘de-woorden’ gebruikt, ‘dit’ bij ‘het-woorden’. Enkele voorbeelden:

Je hebt een fiets in je hand en zegt tegen een vriend: "Deze fiets is van mij." Je gebruikt hier ‘deze’, omdat het ‘de fiets’ is, een ‘de-woord’ dus.

Je gaat een huis binnen en zegt tegen een vriend: "Dit huis is van mij." Je gebruikt hier ‘dit’, omdat het ‘het huis’ is, een ‘het-woord’ dus.

Die/dat:
‘Die’ en ‘dat’ verwijzen naar zaken die verderop gebeuren/zijn. ‘Die’ wordt bij ‘de-woorden’ gebruikt, ‘dat’ bij ‘het-woorden’. Enkele voorbeelden:

Er staat verderop in de straat een fiets. Je wijst naar de fiets en zegt tegen een vriend: "Die fiets is van mij." Je gebruikt hier ‘die’, omdat het ‘de fiets’ is, een ‘de-woord’ dus.

Je wijst naar een gebouw in de verte en zegt tegen een vriend: "Dat huis is van mij." Je gebruikt hier ‘dat’, omdat het ‘het huis’ is, een ‘het-woord’ dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en deze methode dan of bij dezen deel ik u mede.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik beweer nergens dat dit een allesomvattend antwoord is; een allesomvattend antwoord is bij deze vraagstelling ook bijna niet te geven. In mijn antwoord is de basis beschreven, waar je in ieder geval al mee uit de voeten kunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima uitleg, die ook makkelijk te begrijpen is. +1
•de jongen - deze / die jongen
•de avond - deze / die avond
•het meisje - dit / dat meisje
•het huis - dit / dat huis
Bij een het-woord gebruik je altijd dat of dit.
Bij een de-woord gebruik je altijd die of deze.

Deze en dit voor dichtbij
Die en dat voor verder weg

Hier kun je zelf oefenen:
http://www.cambiumned.nl/hpaanwvnw.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin je kunt toch ook zeggen bij het meisje die meisjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je het wel over de meervoudsvorm. Dat is een heel ander verhaal.
de-woorden enkelvoud deze (voor dichtbij) die (voor veraf of niet-aanwezig) gene, gindse (voor veraf, verouderd) zo'n, zo een (volledige vorm van zo'n), zulk een het-woorden enkelvoud dit (voor dichtbij) dat (voor veraf of niet-aanwezig) ginds (voor veraf, verouderd) zo'n, zo een (volledige vorm van zo'n), zulk een zulks (archaïsch, in formeel taalgebruik nog gebezigd om herhaling van dat te voorkomen) Het verbaast me dat zulks kan gebeuren.
meervoud deze (voor dichtbij) die (voor veraf of niet-aanwezig) gene, gindse (voor veraf, verouderd) zulke
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als buitenlander zijn dit soort woorden verdomd lastig. Vooral als je in het Engels denkt. These and this. Meervoud en enkelvoud. Maar deze en dit gebruiken wij vaak weer heel anders. Deze gebruiken wij vaak voor dingen die dichtbij zijn, maar kan ook een ruimer begrip hebben, zoals deze methode. Dan heeft het weer niks te maken met iets wat dichtbij is. Feitelijk is het best wel heel complex. Deze jongen, die jongen. Het is misschien handiger uit te leggen adhv een hoop voorbeelden. En misschien moet je niet in het Engels gaan denken, want dan kom je al gauw in de knoop. Al kun je bij die wel vaak denken aan that. Dat is eigenlijk een vreemde eend in dit geheel. Dat is zo. Dat is een soort onderwerp. Ik denk dat je bij deze vraag over het algemeen wel kunt beantwoorden maar niet volledig. Kijk maar eens naar deze zinnen.

Deze fiets (maar ook die fiets)
Die vraag (maar ook deze vraag)
Dat antwoord (die antwoorden)
Dit antwoord (deze antwoorden)

Tja............allemaal voorbeelden die kunnen.