Klopt de zin: "Elk materiaal dat getest dient te worden moet schoon zijn en vrij van vet, vingervlekken en stof."?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1K

Antwoorden (4)

Ja, die klopt
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, is dit overbodig? Elk materiaal dat getest dient te worden moet schoon zijn en vrij ZIJN van vet, vingervlekken en stof.
anneliez
12 jaar geleden
Je kunt het weglaten ja, is eigenlijk mooier als je het weglaat
Een paar opmerkingen:

Wat je precies omschrijft met je zin is niet duidelijk, maar bedenk dat 'materiaal' in deze zin een enkelvoud is, en daarom een andere betekenis heeft dan 'materiaal' in meervoud. Materiaal in enkelvoud is 'een natuurlijke of kunstmatig geproduceerde stof die bestemd is om verwerkt te worden tot bruikbare producten', aldus Wikipedia.

Sommige adviesorganen adviseren om tussen twee werkwoordsvormen een komma te zetten (tussen 'worden' en 'moet' dus). Dit is niet verplicht, maar komt naar mijn mening de leesbaarheid van de zin wel ten goede.

'Vingervlek' is een algemeen gebruikt woord, maar komt niet in mijn woordenboek voor. Als het om een zin in een officieel stuk gaat, zou ik hier een daadwerkelijk bestaand woord voor in de plaats zetten.

Voor de rest: helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, het is een officieel document, dus weet jij misschien een vervangend woord voor vingervlek?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het echt voor een officieel document is, zou ik meer veranderen. Immers, als iets schoon is, is het sowieso vrij van vet, stof, etc. Een betere optie is dus, mijns inziens: "Elk materiaal dat getest dient te worden moet schoon zijn, dus vrij van vet, stof en andere vuiligheden. (In deze zin is het wél weer mooier om tussen 'worden' en 'moet' geen komma te zetten, twee komma's (m.u.v. de komma's in de opsomming) in een relatief korte zin leest ongemakkelijk.) Of: "Elk materiaal dat getest dient te worden, moet vrij zijn van vet, stof en andere vuiligheden."
Ik begrijp de plaatsing van het woord 'elk' niet. Waarom zet je er niet gewoon 'het' neer..

From my part is dat de fout in de zin? Anders foutloos denk ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moet 'vingervlekken' niet 'vingerafdrukken' zijn?
en ik zou het begin anders doen:" elk materiaal wat getest moet worden dient schoon te zijn van....
'dient' lijkt mij de aanduiding van een voorwaarde. ik neem aan dat het schoonmaken van materiaal niet de voorwaarde is, maar het schoon aanleveren van het materiaal wél.