Als het gaat om wetenschappelijk onderzoek (of marktonderzoek) waarbij je iets probeert te weten te komen over een bepaalde populatie, (oftewel een definieerbare groep mensen, zoals bijvoorbeeld "de nederlandse beroepsbevolking") dan trek je uit die populatie een steekproef.

De steekproef moet groot genoeg zijn, zodat je deze kan generaliseren naar de hele populatie.
Bijvoorbeeld: als je 100 mensen interviewd, en die verdienen gemiddeld bedrag X, dan is de kans dat de hele nederlandse beroepsbevolking ook gemiddeld X verdient, kleiner dan wanneer je 1000 mensen had geinterviewd.

Deze groep mensen noem je dus de steekproef, ofwel sample in het engels.

De individuele mensen in een sample zijn inderdaad de respondenten.

In de resultaten van een onderzoek kun je bijvoorbeeld beschrijven dat "10% van de respondenten zegt niet te weten wat voor pensioenregeling hij/zij heeft".

Dus ja, repondenten is in feite een goed antwoord.

Maar heb je het over een meer journalistieke setting. Zoals bij de ramp in Moerdijk, waarbij een journalist een aantal omwonenden interviewt voor het journaal, dan spreek je gewoon over ondervraagden.

En zo zijn er vast meer settings denkbaar waarbij meerdere mensen worden geinterviewd, maar waarbij je niet spreekt van respondenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Respondenten zijn personen, die aan allerlei marktonderzoeken meewerken. Marktonderzoeken worden door allerlei bedrijven georganiseerd. Dikwijls is de opzet door op deze wijze nieuwe producten of reclames te testen. Zo kunnen zij er achterkomen wat een bepaalde (doel)groep van hun ideeën, producten en reclames vindt. Belangrijk in deze is, dat respondenten altijd een geldbedrag voor het geven van hun mening ontvangen. In dit geval ( jij spreekt van geïnterviewden ) wordt er niet betaald. Mijns inziens kan je dan beter van geënquêteerden of ondervraagden spreken.