klopt de zin: "max verboom stapt in een nieuwe aflevering letterlijk in de turkse televisie" ?

deze zin hoorde ik net tijdens een promo op tv.

ik neem aan dat er geduid word op het feit dat deze man zelf gaat participeren aan turkse tv.

maar letterlijk in " de turkse televisie" stappen lijkt me onmogelijk omdat het geen fysiek iets is maar een aanduiding voor verschillende media.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Het klopt op meer punten niet omdat a. verondersteld wordt dat iedereen "de turkse televisie"kent.
b. omdat men de uitdrukking "letterlijk" nogal eens verkeerd gebruikt voor gek genoeg juist het tegenovergestelde, n.l. "figuurlijk".
Als Max namenlijk letterlijk de turkse televisie in zou stappen 'stapt'íe dwars door het scherm de "bekende" turkse televisie in met zijn voet en verdwijnt in de televisie.
Dus: Nee, de zin klopt niet.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De zin klopt als Max Verboom met zijn voeten in een televisie van een Turks merk of van een Turkse persoon stapt.
Ik neem aan dat dat niet zo is :P Dus dan is de betekenis niet goed, maar grammaticaal is er naar mijn idee niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord 'letterlijk' duidt op de letterlijke betekenis van een woord of uitdrukking, in tegenstelling tot de figuurlijke betekenis.

Ik verbaas me ook vaak over het gebruik van 'letterlijk' als dat eerder lijkt op figuurlijk. Net als 'daadwerkelijk' als er geen daden worden verricht en 'zodoende' als er niks wordt gedaan.

Maar je zin is lastig. 'In de televisie stappen' is een uitdrukking die iedereen goed begrijpt - niet letterlijk dus. Kennelijk gaat Max Verboom echt iets doen bij de turkse televisie. Niet figuurlijk dus. Je kan begrijpen dat de spreker heeft gezocht naar een tegenstelling van figuurlijk.

Daadwerkelijk of metterdaad (als je daar al op komt) heeft eigenlijk hetzelfde probleem. Het probleem ontstaat altijd als je een figuurlijke uitdrukking gebruikt en toch wil zeggen dat het echt zo is. Ik ben geneigd daar mild mee om te gaan. Maar het blijft grappig.