Wat is een effectieve manier om kanji te leren?

Ik ben van plan kanji (Japanse karakters) te leren, alleen ik zou niet weten waar ik de informatie vandaan moet halen of hoe ik ze het beste kan leren. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2K

Het beste antwoord

Zoals ik je vraag begrijp, zoek je een methode om Kanji te onthouden, waarbij je tevens de uitspraak onthoudt en de betekenis ervan weet.

Ervan uitgaande dat je niet bedoelt hoe je deze moet schrijven (want naschrijven kan iedereen), kan ik je misschien vertellen wat voor mij een effectieve wijze was om Kanji te leren.

Het kwam bij mij voornamelijk neer op stampen en herhalen. Ik maakte eerst thematische rijtjes met Kanji (bijv. in de supermarkt, bezoek bij de dokter, etc) die mij nuttig leken. Daarnaast schreef ik de uitspraak uit in Hiragana. In de derde kolom zette ik de betekenis (in het Nederlands) neer.

Vervolgens schreef ik ze een paar keer over, zodat ik de schrijfwijze van de Kanji in mijn vingers had. Vervolgens legde ik een blad papier over de uitspraak en betekenis, en probeerde ik deze te raden bij het zien van de Kanji alleen. Ik ging gewoon het rijtje van boven naar beneden af. Elke keer wanneer ik een fout maakte, begon ik weer van boven af aan totdat ik het hele rijtje correct had. Om te voorkomen dat je woorden in een zekere volgorde gaat onthouden, is het raadzaam om de woorden door elkaar te hussen en dezelfde taktiek toe te passen.

Wanneer je denkt alle Kanji's te herkennen, de uitspraak en betekenis te weten. Leg je het blad papier op de Kanji's en probeer je aan de hand van de Hiragana en/of definities alleen, de Kanji's uit te schrijven.

Zodra dit allemaal goed gaat, dan kan je ervan uitgaan dat de Kanji's wel goed in je systeem zitten.

Veel succes in ieder geval!

Toegevoegd na 25 minuten:
Als je ter inspiratie een woordenlijst zoekt met de meest gebruikte Kanji's (常用漢字 / じょうようかんじ), dan kan ik je de onderstaande link aanraden. Je vindt hier een lijst met 2136 karakters waarvan verwacht wordt dat elke Japanner deze na de middelbare school dient te beheersen. (De praktijk blijkt overigens heel anders uit te pakken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn hier heel veel websites voor. Een voorbeeld hiervan is: http://nihongo.j-talk.com/kanji. Mijn favoriet is eigenlijk toch wel translate.google.com. Deze staat fonetisch typen toe, waardoor je bij het horen van een uitspraak, het bijbehorende karakter kunt vinden. Als je echter enkel de Kanji hebt, helpt google je ook om de uitspraak te vinden. Hier is een speciaal knopje voor, namelijk: de Ä (de A met een trema erboven dus).

Andere antwoorden (1)

je kunt een boek aanschaffen, je kunt ook uitzoeken of er cursus wordt gegeven via nti of loi.
Verder kun je via de japanse vereniging http://www.njv.info/
uitzoeken of en waar het mogelijk is