Waarom zegt men een ijssalon en een snoepwinkel?

Het gaat hierbij om, wanneer iets een salon heet en geen winkel
Specifiek voor deze twee etenswaren

10 maanden geleden
in: Taal
1.8K
SingingCoyote13
10 maanden geleden
lijkt mij gewoon een benaming van een winkelier die zijn ijssalon een beetje chique wilde laten klinken, talloze decennia terug die langzaam ingeburgerd is.

Het beste antwoord

Taal is niet altijd logisch, maar in een winkel koop je snoep /etenswaren voor consumptie later. Een ijssalon verkoopt voor onmiddellijke consumptie.
10 maanden geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat het niet chique is om ergens snoep te gaan kopen en eten. In tegenstelling tot een mooi opgemaakte coupe ijs met vruchten en slagroom.
Een gelegenheid waar jij je haardos kunt laten fatsoeneren wordt meestal ook een salon genoemd: een kapsalon.
Van oorsprong is een salon - afkomstig uit het Frans - een grote ontvangkamer. Een kamer die netjes werd gehouden om er gasten in te kunnen ontvangen. Een winkel is puur gezien een plek waar men spullen kan kopen, een verkoopplaats.
Amadea
10 maanden geleden