Wat is de benaming voor de volgende situatie? (uitleg)

Je loopt bijvoorbeeld door het station en er komt je iemand tegenmoet. In plaats van bij nadering allebij een stap de andere richting op te doen, stap je beide dezelfde kant op waardoor je elkaar niet voorbij kunt. Dit herhaalt zich door beide weer tegelijk de andere kant op de te stappen.
Ik hoop dat jullie herkennen wat ik bedoel.

Voor een situatie als dit is een benaming, hoe luidt deze?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg dan altijd: ha leuk, we doen een dansje ;-)

Antwoorden (3)

ja, herkenbaar :) Moet je allebei maar even lachen want het is een beetje stomme, maar ook wel grappige vertoning.

Zou het woord dat je zoekt spiegelen kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, inderdaad. Ongewild spiegelen? Ik denk niet dat er een naam voor is.
Ik weet de naam niet precies van zo'n gebeurtenis, maar ik weet wel waar het mee te maken heeft.
Normaal als je langs een vreemde loopt is er een soort van onbewuste hiërarchie; de minder dominante gaat aan de kant voor de dominantere (je hebt van die mensen die in een rechte lijn lopen en dwars over je heen kijken, dat zijn dominante).
De situatie die u heeft omschreven gaat om een verwarring in de hiërarchie: beide personen weten niet precies wie de dominantere is, dus gaan ze allebei voor elkaar aan de kant. In sommige situaties gaan ze allebei dezelfde kant op, waardoor er zo'n verwarrende situatie ontstaat. Omdat ze er nog steeds niet uit zijn wat hun plek is, stappen ze vervolgens allebei de andere kant weer op, waardoor ze elkaar wederom in de weg zitten.

Ik zou het zelf 'awkward passing by' noemen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms lijkt zo'n situatie verdacht veel op een dansje.