Waarom schrijf je spektakel met k's?

De volledige vraag luidt:
Waarom schrijf je spektakel met k's en spectaculair met c's?
Zo staat het tenminste in het gratis online woordenboek van VanDale (.nl) ..en ik maar denken dat ik goed ben in taal. Maar hier snap ik helemaal niks van. :-s

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Nederlandse taal compleet begrijpen is lastig, zo niet ondoenlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de eerste een takel voor spek is en de tweede er als spektakulair niet echt spectaculair uitziet. ;>)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn idee mag de c als k klank volledig vervangen door de k, lekker duidelijk. Nu wordt om de paar jaar c's en k's omgedraaid in woorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha compris! MrTomaat, je hebt helemaal gelijc.. GEC word ic ervan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat "spek-takel" een dikke vrouw of man in een lift omhoog betekende. :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@T74:
en dat is natuurlijk weer spectaculair!
(ik zie het al voor me.... een 'wat overgewichtige' man of vrouw die in Amsterdam aan zo'n buitenhaak aan een grachtenpand omhooggehesen wordt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha ik krijg er meteen 'beeld' bij. En bedankt! :)))

Het beste antwoord

Omdat spectaculair een leenwoord is uit het Frans en spektakel een Nederlandse verbastering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp niet waarom bij jouw antwoord een 'duim omlaag' staat, want ik vind het juist een helder antwoord. Volkomen logisch zelfs. Van degene die deze 'stem' heeft gegeven, zou ik graag nadere uitleg krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet verwachten dat je dat krijgt CC7, het is mij in ieder geval nog nooit gelukt om minnetjes uitgelegd te krijgen (als ze niet meteen al uitgelegd werden). :P @Antheis: Van mij een plus! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik snap het ook nie..! Misschien een persoonlijke vete? ;-)
Bedankt voor de +jes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank MufMuf voor jouw uitleg dan :) Ik mag nog niet stemmen :-s
Maar van mij dus ook een +