Waar komt het woord: "Klinkklare"vandaan? Bijvoorbeeld: deze fles bevat klinkklare alcohol?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.4K

Het beste antwoord

Er lijkt geen duidelijke oorsprong van het woord te zijn.

Het NRC schrijft in een colum:

http://vorige.nrc.nl/thema_archief_oud/woordhoek/article1657287.ece
Waar komt klinkklaar trouwens vandaan? Heeft het iets met klinker in de betekenis ‘hardgebakken steen’ te maken? Nee, ik zou bijna zeggen: natuurlijk niet. Het gaat hier om klinken in de betekenis ‘een goed hoorbaar, luid of helder geluid voortbrengen of geven’. En klaar betekent hier ‘helder lichtend’. Over de herkomst van klinkklaar schrijft het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT), het wetenschappelijke woordenboek van het Nederlands: ,,Bij de vorming heeft de neiging tot alliteratie stellig een rol gespeeld.’’
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Letterlijk betekent het : "zover gereed, dat de klinken aangebracht kunnen worden," in de scheepvaart het moment waarop scheepsdelen geklonken kunnen worden dus.
In "klinkklare alcohol" of "klinkklare onzin" betekent het "puur", dus "alleen maar".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkklaar betekent: louter. Het is een allitererende (met beginrijm) formatie van 'klinken' en 'klaar'. Het bijvoeglijk naamwoord werd oorspronkelijk gebruikt bij een metaal. Zo zuiver dat het een heldere klank geeft (als men ertegen slaat). In het Voormiddelnederlands (1285) zei men al: "Om dat coper clinket clare". Later werd het uitgebreid naar andere zaken en personen.
Klinken is een klanknabootsend werkwoord: geluid geven, luiden. Stamt van het Grieks klángē = klank en Latijn clangere = klinken.
Klaar betekent: zuiver, helder. Dat is ontleend aan het Latijn, clārus.
Amadea
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dat doet mij nou weer denken aan het verhaal over de soepsteen! Een reiziger komt in een dorp waar weinig te eten is. Midden op het plein zet de reiziger een pan op het vuur met daarin alleen water en een meegebrachte steen. Hij vertelt de dorpelingen dat hij steensoep gaat maken en dat iedereen wat moet bijdragen. De dorpsbewoners gaan halen wat ze in huis hebben en zo wordt er een voedzame maaltijdsoep gekookt. Genoeg te eten voor iedereen. Daarna vertrekt de reiziger vertrekt weer, met de steen op zak.
Beide verhalen zijn geen klinkklare nonsens, maar zinnige moralen!