Waar komt het woord "romslomp "vandaan en wordt dit woord in heel Nederland gebruikt?

12 jaar geleden
in: Taal
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet zijn "rompslomp" toch, met een p?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaa, met een p inderdaad.

Het beste antwoord

Romslomp bestaat niet, maar het woord "rompslomp" wel en dat wordt in heel Nederland gebruikt. De betekenis is: ‘lastige drukte’.
Het is een bijwoordelijk tussenwerpsel gevormd uit de elementen romp en slomp, beide met onduidelijke herkomst en betekenis. Het zou uit het Oostfries kunnen komen. Maar het zou ook Hollands kunnen zijn. Er is samenhang met 'rommel', 'in het wilde weg', en 'lomp persoon'. In de zestiende eeuw bestond het woord al, en werd toen gebruikt in de betekenis van 'in het wild, zonder berekening of overleg.'
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
argh... voor ik begon te schrijven nog gekeken of iemand al geantwoord had... ben je me toch nog voor...
adriana
12 jaar geleden
Dank voor uitgebreid antwoord.

Andere antwoorden (1)

Goeie Vraag... er is geen eensluidend antwoord voor. Ik heb altijd gedacht dat romp en slomp allebei iets van 'rommel' betekenden dus rommel rommel is een hele hoop rommel en een heel gedoe. Echter net even gezocht en vond verschillende verklaringen...

http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/rompslomp

En ja, voor zover ik weet wordt het door heel nederland gebruikt...