waarom hebben we een korte ei en een lange ij?

vroeg me af waarom we dezelfde klank op verschillende manieren hebben

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
5.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Korte ei en lange ij" is spreektaal. Op papier of zoals hier op deze site is het verschil tussen beide wel enigszins te zien aan de letters die gebruikt te worden. Als je toch "korte" en "lange" wilt gebruiken, neem dan voor ij "lange ei" en voor ei "korte ij"...

Het beste antwoord

De letter i is (zonder puntje) in Middeleeuwse handschriften gebruikt om aan te geven dat de vorige letter herhaald moest worden. Het woord "weenig" werd in onze streken genoteerd als "weinig". Denk ook aan Charlois (je zegt: Sjaarloos), Oisterwijk (je zegt: Oosterwijk), of notoir (mag uitgesproken worden als notoor, zoals het Engelse notorious).
Die verlengings-i is een eigen leven gaan leiden, en langszij gekomen bij de lange ij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is zo gegroeid en nooit was er een noodzaak om het pleit te beslechten... Ik zeg je met de taalverloedering zal het straks gewoon of de ei of de ij worden... Mensen hebben lak aan alle regeltjes tegenwoordig, dus het wordt heel snel één klank met één schrijfwijze...

Maar het komt uit het verleden, uit het Diets of andere overleveringen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de website van Onze Taal wordt het precies uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De korte ei is meer om te koken of te bakken en soms ook om uit te broeden. Op de lange kan je zeilen of roeien,of andere water ontspanningen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat in vroegere tijden de ij anders uitgesproken werd dan de ei.
In het Limburgs dialect klinkt de ij in een woord nog steeds al ie.
Dat is me altijd goed van pas gekomen bij het maken van dictees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het waren van oorsprong andere klanken, ik denk heel logische

spreek een e uit en daarna i en laat ze in elkaar overlopen

heide meisje

(als je meisje zo uitspreekt gaat het op het duitse madchen lijken)

daarna: spreek uit een i (ie dus) met een j erachter, aan elkaar ook

hij (lijkt dan op het engelse he)

NL, D en engels hebben dezelfde oorsprong, dat zie je soms aan dit soort dingen.