Sinds wanneer wordt in het nederlandse taalgebied de uitdrukking " de seks" gebezigd?

Als in "waarom lukt het niet met de seks?" , " maar de seks was goed" .
Kan me niet herinneren dat dit in de vorige eeuw ook zo werd gebruikt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Het beste antwoord

Seks is al zolang het woord gebezigd wordt, een zelfstandig naamwoord waaraan gerefereerd kan worden als 'de seks'. In die vorm, vermoedelijk als anglicisme, moet het al voor de oorlogsjaren hier gecirculeerd hebben, zij het niet direct in de volksmond en al helemaal niet aan de koffietafel. Ook artsen drukten zich in de regel in meer bedekte bewoordingen uit. De voorbeelden die je gebruikt, zeker 'de seks is goed' heb ik zeker in mijn kindertijd voor het eerst (stiekem, niet voor mijn oren bedoeld) gehoord of gelezen, dus zeker voor 1975. Zeker binnen de meer vrijgevochten kringen (NVSH enzo) is deze term vermoedelijk al van VOOR de tweede helft van de vorige eeuw, en zeker uit die tijd.

Wel heel nieuw - ik schat eind jaren tachtig - is het gebruik van 'seksen' als werkwoord, in andere context dan geslachtsbepaling. 'Hij kan lekker seksen' , 'we hebben lekker gesekst', 'gaan julie nog seksen' heb ik echt pas voor het eerst late jaren 80, vroege jaren 90 gehoord.

Toegevoegd na 12 minuten:
'Seks ' of 'sex' in de betekenis van 'van een bepaald geslacht' (nu : sekse) dateert al van rond 1400.
Sexueel / seksueel als in 'de seksualiteit betreffende' is terug te traceren tot de eerste helft van de 19e eeuw.
Seks als in 'geslachtsgemeenschap' (zoals in je vraag) zien we rond de oorlog en zeker vanaf de jaren 50 gemeengoed worden.

Toegevoegd na 13 minuten:
Het lijkt dus een verbastering / afkorting van 'sexualiteit' dat grofweg de zelfde betekenis heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Goed antwoord Marleen! Maar "sex", "sexe", "sexualiteit" (met de x) is - hoewel nog altijd vaak gebruikt - echt fout. Althans in het Nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ze juist overgenomen omdat de OUDSTE vermeldingen in DIE spelling zijn. (Nog veel ouder Nederlands van nog veel oudere woorden heeft vaak zelfs helemaal geen 'vaste' goede spelling.)
De Nederlandse 'ks' in dit van leenwoord is pas van later datum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie bron, trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij waren thuis ook van "de NVSH" maar mij is "de seks" toch nooit opgevallen.