Wie kan mij uitleggen hoe je bij redekundig ontleden. Bepaalt of een bijzin onderw.zin;meewerkend;bijwoordelijk; bijvoeglijke; lijdend voorw.zin is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Het is het makkelijkst om de bijzin te vervangen door een woord of een klein ander zinsdeel. Dan krijg je een zin die wel gemakkelijk te ontleden is:

Wie dit hoort, moet zijn hand opsteken.
Hij moet zijn hand opsteken.
Dus: wie dit hoort = onderwerpszin

Wie er om vraagt , geeft hij een klap.
Aan hem geeft hij een klap.
wie er om vraagt = meewerkendvoorwerpszin.

De jongen die daar loopt is mijn broer.
De lange jongen is mijn broer.
Die daar loopt = bijvoeglijke bepalingszin, zegt iets over zelfstandig naamwoord.

Hieronder twee linken waarin het uitgebreider en met meer voorbeelden wordt uitgelegd:

http://www.cambiumned.nl/samengesteldezin.htm
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=bijzin+benoemen&source=web&cd=6&ved=0CFEQFjAF&url=http%3A%2F%2Fleerlingen.hetassink.nl%2Fnederlands%2Fgrammatica-spelling%2FSamengestelde%2520zinnen.doc&ei=nN4vT-OcOZO38gPJvMDqDg&usg=AFQjCNGc8GiTghUECGQux3uO7x-MEcL_lQ
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijke uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord.
Ik had nog een kans om mijn opgave Nederlands te verbeteren, danzij je antwoord heb ik 't cijfer 8 gehaald.
Wel blijf ik het een lastige kwestie vinden.
Ik wilde je 't cijfer laten weten, daarom heb ik gewacht tot ik 't binnen had.