Wat is snoggelen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen idee, maar deze ga ik volgen!

Het beste antwoord

Snoggelen is een oud-Friese volksspel waarbij je niet met een kloot (zoals in Drenthe) maar met een snoggel moest schieten.

Een snoggel werd gemaakt van snot en rochel (tot laat in de Middeleeuwen was de spelling 'snochelen'). Mortel werd toegevoegd voor de stevigheid. In de stamkroeg stond -vooral in de winter- een snoggelkommetje bij de ingang en iedereen die binnenkwam kon daar z'n neus en mond ledigen. Dat schiep dan een band want zo had je allemaal een bijdrage geleverd aan het jaarlijkse snoggeltoernooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij (tong)zoenen in Harry Potter land en tijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snoggelen is de ''Gooiemoogle-versie'' van sneeuwen.

Gooiemoogle verbuigt normale woorden. Denk aan het o zo bekende GoeieMoggel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een nog niet officieel bestaand werkwoord. Vermoedelijk de vernederlandste versie van het Engelse to snuggle. Dat is met je hoofd op het bovenlijf van je geliefde of een van je ouders liggen, zodanig dat je kruin de kin van de ander raakt. Dat geeft een fijn, geborgen gevoel.
Amadea