ik denk dat het Pino is van Sesamstraat...

Toegevoegd na 3 minuten:
en nu zonder gekheid:

De term alfabet wordt wel omschreven als: "een systeem waarin elk teken of grafeem een vaste klank of klankeenheid representeert", geheel volgens de fonetische en de fonematische principes, maar deze omschrijving klopt slechts ten dele. Hoewel veel schriftsystemen inderdaad een tot op zekere hoogte fonetische spelling kennen, is er zelden of nooit sprake van een volledige "één-op-één relatie". In een volmaakt fonetisch alfabet zouden letters en klanken perfect in wederzijdse richting combineren: een schrijver zou de spelling van een woord altijd kunnen afleiden uit de uitspraak ervan, en omgekeerd zou een spreker de juiste uitspraak van een woord altijd kunnen afleiden uit de spelling.

De uitspraak van een taal evolueert onafhankelijk van het systeem waarin de taal opgeschreven wordt, en spellingsystemen worden niet zelden geleend door talen waarvoor ze oorspronkelijk niet bedacht zijn. Uitspraakregels zorgen er voor dat in letters bepaalde fonologische contexten anders moeten worden geschreven, omdat de klank die ze eigenlijk vertegenwoordigen daar niet precies hetzelfde is. Er wordt dan - meestal boven de letter zelf - nog een extra teken gezet, het zogeheten diakritische teken: baño (Spaans: "bad"), misère (Frans), etc.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Whahah, weet je zeker dat het niet toch Cookiemonster was?? +1

Andere antwoorden (3)

Het abcd enz. komt het uit Romeins schrift (Latijn) (250 voor Christus)

Hierbij ontbraken nog wel de J,U en W. Deze zullen er later voor het gemak bijgevoegd zijn. Maar ook niet elke taal heeft dezelfde letters. Denk maar aan de ringelS in het Duits.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is het Latijnse alfabet. Het Latijnse alfabet is het alfabet dat voor vrijwel alle westerse spellingen wordt gebruikt, zo ook voor de Nederlandse spelling.

Dit alfabet is in principe niet door iemand bedacht, maar heeft zich in lange tijd tot ons huidige alfabet ontwikkeld.

De voorloper van het Latijnse alfabet is ontwikkeld door het Semitische volk in Egypte. In gewijzigde vorm is het door de Feniciërs overgenomen. De Grieken hebben daar weer een eigen alfabet van afgeleid, dat in een aantal tekens van de voorloper verschilde. Het klassieke Latijnse alfabet is weer van het Etruskische en Griekse alfabet afgeleid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt wel zo'n beetje. (minnetje was NIET van mij)
Het schrift in het algemeen heeft een heleboel ontwikkelingen doorgemaakt voor er een alfabet was. Het begon met pictogrammetjes die ieder een woord uitbeeldden en dat ontwikkelde zich tot een alfabet. Toen het eerste alfabet er was, leek het nog maar voor een klein deel op het alfabet dat wij nu gebruiken. Door handel, oorlog, selectie en bijbedachte letters is uiteindelijk ons alfabet ontstaan.
In het kort kun je zeggen dat de basis voor het schrift ligt in het oude Soemerië. Vanaf daar heeft het schrift zich ontwikkeld tot het eerste alfabet van de Feniciërs en via de Grieken, de Etrusken en de Romeinen is het bij ons terechtgekomen.
Ieder letter heeft ook zijn eigen kleine geschiedenis en de meeste letters zijn ontstaan bij de Egyptenaren en de Feniciërs, een aantal bij de Grieken en een enkele bij de Romeinen.