Wat is het verschil tussen denotatief, connotatief en metanotatief?

Ik snap niet goed welke nou wat precies betekent. Kan iemand mij de definities van deze 3 begrippen uitleggen? Op internet lees ik allemaal tegenstrijdige berichten...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
16.8K

Het beste antwoord

Het verschijnsel dat woorden als 'fiets' en 'rijwiel' of 'jurk' en 'japon' slechts tot op zekere hoogte elkaars synoniemen zijn, heeft te maken met het feit dat woorden niet alleen een 'denotatie' hebben (dat wil zeggen wat je er mee aan kunt duiden), maar ook een 'connotatie'. De connotatie betreft zaken als de gevoelswaarde, stilistische waarde en de sociale betekenis van het woord. Ook als woorden dezelfde denotatie hebben, hebben ze vrijwel nooit dezelfde connotatie.

Wat betreft metanotatie kunnen we schijnbaar alleen maar speculeren.
"Meta- is in het Nederlands en in veel andere Europese talen een voorvoegsel dat 'betreffende de categorie van het onderwerp betekent".
Dus ik heb een sterk vermoeden dat metanotatie 'de beschrijving van beschrijving' betekent.

Je hebt bijvoorbeeld net iets (een woord) beschreven, en met een metanotatie beschrijf je dan die beschrijving.
Ik kan er naast zitten maar als ik de wikipagina (bij de bronnen) enigszins juist geïnterpreteerd heb dan moet ik wel in de buurt zitten.

Toegevoegd na 9 uur:
Het kan ook zijn de de 'meta-' in dit geval van het Grieks afstamt, en dat lijkt me eigenlijk logischer, want betekend metanotatie: kanttekening/sidenote.

Wat betreft metanotatie wederom een tegenstrijdig bericht want beide verklaringen kloppen. Maar zoals ik zei, we lijken enkel te kunnen speculeren want het woord is gewoonweg niet te vinden op het wereld wijde web ;)

Succes ermee!

Toegevoegd na 9 uur:
In de op één na onderste alinea, tussen 'want & betekend', het woordje 'dan' invoegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Denotatie- het woord minderheid betekent letterlijk gezien: een groep die kleiner is dan de helft (een minderheid van stemmers bijv)

Connotatie- bijklank/ondertoon/gevoelswaarde die er aan het woord kleeft- in dit geval negatief want minderheid slaat vaak op buitenlanders of op een onderdrukte groep (een etnisch-culturele minderheid)

Metanotatie-een geweldig hulpmiddel om objecten en systemen te omschrijven, die betrekking hebben op leerprocessen, voornamelijk qua kunst.
Ik weet niet in welke context deze woorden staan.

Metanotatie wordt ook genoemd bij communicatie, ontvanger en zender en de daarbij behorende ruis/interpretatie.
Hopelijk kun je hier iets mee.