Waarom wordt een homo ook wel een 'poot' genoemd?

Vraag me dit af vanwege eigen geaardheid.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
12.6K
Powergen
12 jaar geleden
Lol arwin, een pot is een lesbie..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje typisch dat je niet kan helpen, maar okay.
Poot(je) word veel gebruikt om als 'homo', althans in mijn omgeving (Haarlem).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem maar even een kijkje op http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/poot2 (Etymologie is de studie naar herkomst van woorden)

Het beste antwoord

Oorspronkelijk luidde die term: ruigpoot. Maar dat is ingekort. Ruig van 'ruw', en poot van 'ledemaat, hand'. De verklaring ervoor is omstreden. Volgens Joustra (1988) beschrijft ruigpoot een man die, in de tijd voor de grotere seksuele openheid, in een openbare gelegenheid met zijn handen naging of een andere man ook “zo” was; hij had dus ‘ruige, onbehoorlijke, handtastelijke handen’. Volgens Endt (1974) beschrijft ruigpoot het gebaar waarmee met een paar klapjes van de ene hand op de behaarde, dus ruige rug van de andere hand wordt aangegeven dat een man “van de verkeerde kant” is, ofwel “van het handje”: homoseksueel.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Poot is een vernederlandsing van het Franse woord pote, wat vriend of vriendin betekent. Ook het woord pot voor een lesbienne is er van afgeleid. "c'est mon petit pote, on s'aime, nous deux"( 't is mijn vriendje, we houden van elkaar, wij tweeën) laat Sarte ergens zeggen. Het woord pote wordt in Frankrijk al genoemd in 1400.

Toegevoegd na 1 dag:
Vanuit het Frans zijn veel woorden in Nederland terecht gekomen, het woord pote (de o wordt uitgesproken als iets wat tussen de oo en de oh ligt) oa in vorige eeuwen via de scheepvaart. De Ruyter had bv nogal wat Frans "personeel". Vervolgens via de route naar Santiago de Compostella waar je als reiziger zo snel mogelijk bij andere reizigers aanhaakte om minder kans te maken te worden beroofd, via de "Franse tijd" en Napoleon.
Ik denk daarom dat de term "poot" al veel langer in Nederland bestaat dan je in andere verklaringen tegenkomt. In mijn vroegste woonstreek werd het woord al veel eerder gebruikt dan de introductie van het woord "ruigpoot".

Toegevoegd na 1 dag:
"via de Franse tijd en Napoleon", hangt via de komma wat ongelukkig aan het voorgaande. Moet een zelfstandige zin zijn: Ook via "de Franse tijd en Napoleon"