wat is het verschil tussen herstellen en beter worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Het beste antwoord

Herstellen is beter worden en beter worden is herstellen.
Toch is de toepassing van de twee woorden niet gelijk.

Bij het beter worden ga je terug naar de oude situatie van voor het ziek worden.

Bij herstellen, is er een vooruitgang bij ziek zijn, je kan b.v. voor een deel herstellen, of vrijwel geheel herstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

beter worden is bij ziektes (bv. koorts)

en herstellen is bij blessures (bv. gebroken been)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante vraag. Ik denk dat het een beetje afhangt van de definitie die je zelf hanteert.

Herstel gaat over het "weer zo (goed) worden als vroeger". Zo kan een lekkende hartklep chirurgisch worden hersteld, en herstelt een griep eigenlijk altijd vanzelf.

"Beter worden" gaat vooral over het afwezig zijn van ziekte. Je kunt beter worden door medicatie, of door een operatie. Maar het herstel na die behandeling, kan langer duren. Ik ben bijvoorbeeld op dit moment nog aan het herstellen van een operatie, maar ik ben allang beter: de operatie heeft mijn kwaal genezen. Ik ben dus niet meer ziek (en dus ben ik beter) maar omdat het een zware operatie was, ben ik nog niet volledig hersteld. Ik ben dus nog niet "de oude", heb nog niet de kracht en de energie die ik had voor de operatie. En in bovenstaand voorbeeld, waarbij die lekkende klep operatief wordt hersteld, zal die klep hersteld zijn, maar is de patiënt dat nog niet. Die is misschien na de operatie wel beter, omdat zijn hart weer goed functioneert, dus niet meer ziek is of dysfunctioneert. Maar daarna moet hij herstellen van de operatie.