Is gehemelte het juiste woord voor je gehemelte of is het verhemelte?

Omdat gehemelte misschien naar de sterrenhemel verwijst.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
4.8K
Amadea
11 jaar geleden
Eerst de zoekfunctie van GV gebruiken, want de vraag is al lang gesteld en beantwoord!
- Is het gehemelte of verhemelte?
- Waarom noemen veel mensen het gebied in hun keel hun GEhemelte, het is toch VERhemelte?

Antwoorden (3)

"Wat is juist: verhemelte of gehemelte?
Zowel verhemelte als gehemelte is juist ('de gewelfde bovenwand van de mondholte'). Alle woordenboeken vermelden beide vormen, in dezelfde betekenis. In de praktijk wordt gehemelte net iets vaker gebruikt dan verhemelte.

Volgens het Etymologisch woordenboek van het Nederlands betekende verhemelte oorspronkelijk 'zoldering, plafond'. Het is afgeleid van verhemelt, dat in het Middelnederlands het voltooid deelwoord was van het werkwoord verhemelen. Dit werkwoord betekende 'van een gewelf, zoldering of plafond voorzien'.

Gehemelte is een afleiding van hemel in de figuurlijke betekenis 'gewelfd dak'.

Verhemelte ('plafond') was een ouder en bekender woord. Daardoor raakte het ook in gebruik in de betekenis 'bovenzijde van de mondholte', al bleef gehemelte in die betekenis ook gangbaar. Zo werden de woorden varianten. Inmiddels zijn ze geheel synoniem, omdat niemand verhemelte meer gebruikt in de oorspronkelijke betekenis 'plafond'."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gehemelte zelfst.naamw.
Uitspraak: [xəˈheməltə]
Verbuigingen: gehemelte|n, gehemelte|s (meerv.)

bovenste deel van de binnenkant van je mond dat je mondholte van je neusholte scheidt
Synoniem: verhemelte
fremar
11 jaar geleden
Gehemelte en verhemelte kan allebei en betekent precies hetzelfde. Het is namelijk de Nederlandse naam voor palatum. Het zijn gewoon synoniemen van elkaar. Gehemelte verwijst ook niet naar de sterrenhemel. Het woord daarvoor is gewoon sterrenhemel zoals je al zei.