Weet iemand waar het woord 'manusje' vandaan komt?

Uit 'manusje-van-alles'. De betekenis is duidelijk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
6.2K

Het beste antwoord

Al die Latijnse uitleg is natuurlijk heel interessant en klopt ook wel maar manusje van alles kan op meerdere manieren uitgelegd worden. Zo was ten tijde van de Russische Tsaar de benaming van de vrouw Tsarina, maar buiten deze vrouw had hij nog een andere vrouw die hij eigenlijk voor allerlei seksuele handelingen tot zijn beschikking stond, zij heette Manuschka en zij deed van alles wat de Tsaar maar wilde. In de volksmond werd zij Manusje van alles genoemd. Er is ook nog een andere uitleg mogelijk en dit stam uit het romeinse rijk. bisexualiteit was destijds een deugd waarbij Alexander de Grote zich aan blootstelde de eigenlijke uitdrukking was toen 'anusje van alles' maar omdat men dat onpasselijk vond is na enige discussies de 'm' er later pas bijgekomen zodat het herleid kon worden naar het Latijnse woord Manus wat man betekent zoals mijn voorgangers reeds hebben uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Van het latijnse woord voor hand ; Manus (vlg. mano / main (spaans-frans). Iemand die een handje van alles heeft, erg handig is dus. Omdat Manus in het Nederlands ook een voornaam is, is het een soort persoonsnaam geworden. En we gebruiken de term inderdaad voor zowel iemand die handig is, als iemand die van vele markten thuis is, maar wel altijd in combinatie met werk/ arbeid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een manusje-van-alles, ook wel klusjesman of factotum (van het Latijnse fac totum, "maak alles") genoemd, is een term die gebruikt wordt om iemand aan te duiden die vele kleine karweitjes opknapt. Een manusje-van-alles is iemand die beschikt over méér dan buitengewone handvaardigheid op alle vakgebieden. De persoon die als manusje-van-alles aangeduid wordt, is zowel bekwaam timmerman, gasfitter, waterfitter, elektricien, hovenier enzovoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
staat er ook in in de eerste 2 regels.komt uit het latijns
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar staat de herkomst van factotum, niet van manusje.