Is dislexie wel een aandoening?

We hebben taal zelf gecreërd. Dus dan is het toch niet echt een aandoening. Want als je niet goed in taal bent heb je in eens dislexie! :S Dus hoe zit dat nou?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Het beste antwoord

Dyslexie is niet het slecht in taal zijn.

Lezen doe jij op basis van woordbeelden. Die leer je aan. Daardoor zie je typefouten meteen: Het beeld dat je van het woord hebt klopt niet; dan focus je op het woord en dan verbeter je dit.

Dit vermogen woordbeelden te leren is afgezwakt / afwezuig bij mensen met dyslexie. Daarom herkennen ze de fout niet. Voor jou is bv dt prm t lzn trwl n prsn mt dslxy hr nts m kn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bij dyslectie is er meer aan de hand dan slecht kunnen spellen. Dat is slechts een symptoom van de onderliggende aandoening.

Dyslectici hebben vaker dan gemiddeld moeite met directionaliteit. Dat houdt in dat ze meer moeite hebben met links/rechts, en soms ook met voor/achter, in een enkel geval zelfs ook met boven/onder.

Of de zon nu van links naar rechts langs de hemel beweegt, of van rechts naar links -- de meeste mensen kunnen dat zo zeggen, niet omdat ze het hebben geleerd, maar omdat het ze is opgevallen terwijl ze in de tuin zaten of op het strand lagen. Dyslectici hebben hier veel meer moeite mee. Hen zal het absoluut niet opvallen dat de zon tijdens een vakantie in Australië de andere kant op beweegt.
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Eh, ja, je hebt gelijk, ik had moeten uitleggen wat ik bedoel met wel of niet dezelfde kant op. De zon beweegt in beide gevallen naar het westen. In die zin dus: dezelfde kant op. De zon beweeg hier van links naar rechts; op het zuidelijk halfrond beweegt de zon van rechts naar links. In die zin dus: precies de andere kant op. Ik doelde op dat laatste. Mijn impliciete verwachting was: na zonsopkomst beweegt de zon naar rechtsboven. Daar ging hij naar linksboven. Logisch, maar gevoelsmatig klopte het aanvankelijk niet. Overdag, parkeerterrein met één boom. Ik ben gewend de auto dan net links van de schaduw van de boom te parkeren. Daar moest ik de auto net rechts van de schaduw parkeren om bij terugkomst een koele auto te hebben.
Ik zou het een deficiëntie noemen, de onmogelijkheid tot begrijpelijk en gestructureerd lezen... of een belemmering tot begrijpelijk en gestructureerd lezen... (Als ik dat zo mag zeggen)

En ik ben het met je eens dat ik het ook geen aandoening kan noemen... Het is wel aangeboren cq overgeërfd, maar geen aandoening of ziekte...

Toegevoegd na 8 minuten:
En van een aandoening kun je genezen, van dyslexie niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hersen'foutje'. Niks met taal te maken.
Hersenen zijn raredingen, en we begrijpen er nog niet 1% van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt een nieuwe label gekregen. Je bent in een extra hokje geplaatst.
Net zoals je al in andere hokjes al heb: man/vrouw, blank/zwart, brunette/blond, homo/hetro.

Ik zou zeggen, als je taal niet leuk vind, zorg dat je voorbij je school komt en kies dan werk die niets met schrijven te maken heeft.
Doe dan lekker jouw ding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dyslexie (uit het Grieks δυς- dys- ("beperkt") en λέξις lexis ("woord"), dus beperkt lezen) (ook wel als woordblindheid aangeduid) is een verzamelnaam voor een aantal aandoeningen die gepaard gaan met problemen met vooral geschreven taal. Er zijn verschillende vormen en gradaties van dyslexie met mogelijk verschillende achterliggende oorzaken. Er zijn sterke aanwijzingen dat erfelijkheid een rol speelt bij dyslexie.

Al in 1881 werd de aandoening door Oswald Berkhan beschreven, maar het was Rudolf Berlin die in 1887 hiervoor de term 'dyslexie' bedacht. De term werd gebruikt om het geval van een jonge jongen te beschrijven die ernstige moeite had met het leren lezen en schrijven, terwijl hij buiten deze gebieden wel over een normale intelligentie leek te beschikken.

Onderzoek heeft uitgewezen dat dyslexie een neurologische oorzaak heeft. Ook al zijn er talrijke varianten en oorzaken voor dyslexie, in veel gevallen zijn de hersenen niet goed in staat visuele of auditieve informatie te interpreteren. De hersenen kunnen dit op verschillende manieren deels, of in het geval van een milde vorm volledig compenseren door andere hersenfuncties te gebruiken. Dit is afhankelijk van de omvang van de aandoening. Op jonge leeftijd kan stimulering en training van de hersenen tot betere compensatie leiden. Dyslexie heeft voornamelijk invloed op leesvaardigheid, spelling en woordenschat. Verder kan dyslexie ook invloed hebben op gehoor, spraak, schrijven en handschrift.