M=1000
C=100 (C voor M is 900)
L=50
X=10
I=1
V=5 (IV=4)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
itsme
12 jaar geleden
Prima antwoord. De rest van de antwoorden is ook wel goed, maar je was gewoon de eerste en helemaal volledig.

Andere antwoorden (3)

1984 is het antwoord. M=1000, C=100, L=50, X=10, V=5 en I=1 en dan kom je uit op 1984
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt natuurlijk gelijk maar met alleen het declareren van de romeinse cijfers is het nog niet zo logisch hoe je dan aan 1984 komt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat had ik inderdaad wat beter moeten uitleggen, degene boven mij heeft dit gelukkig wel gedaan.
M=1000
CM=900
LXXX=80
IV=4
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
M = 1000, C=100, L=50, X=10, V=5, I=1

De truc voor lezen van romeinse getallen is op zich niet ingewikkeld. Het punt is alleen dat romeinse getallen niet zo zeer een getal zijn als wel een soort sommetje.
-=-=-=-=-=-=-=-
STAP 1
Zoek alle situaties op waar een KLEINER "cijfer" vóór een GROTER "cijfer" staat. Dat zijn in dit getal dus:
- CM
- IV
Daar trek je het kleine cijfer van het grote cijfer af, dan krijg je dus:
- CM: 1000 (M) - 100 (C) = 900
- IV: 5 (V) - 1 (I) = 4
-=-=-=-=-=-=-=-
STAP 2
Tel voor de rest alles gewoon bij elkaar op:
M CM L XXX IV:
1000 + 900 + 50 + 30 + 4
-=-=-=-=-=-=-=-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om helemaal precies te zijn: XXX = 10 + 10 + 10. Maar verder helemaal goed uitgelegd!