Wat is het verschil tussen een verslag en een rapport?

Op google lopen de verschillende definities door elkaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
13.6K

Het beste antwoord

Een rapport is gebaseerd op basis van cijfers en onderzoeksresultaten. Een verslag is observatie zonder harde cijfers als onderbouwing.

Denk b.v. aan je schoolrapport dat geheel uit behaalde cijfers bestaat, terwijl een verslag van b.v. een sportwedstrijd naast doepunten en behaalde snelheden ook zaken als de sfeer van het evenement kan bevatten.

Een rapport is feitelijk dus wat objectiever. Maar je hebt gelijk, in de praktijk worden de termen vaak door elkaar gebruikt.

Toegevoegd na 53 seconden:
"doepunten" moet uiteraard "doelpunten" zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er is geen verschil tussen een verslag en een rapport, tenzij je het over een schoolrapport hebt, dat is gebaseerd op cijfers adhv toetsen.

Rapporteren=verslag uitbrengen
Rapport en verslag zijn synoniemen

In het ene bedrijf spreekt men van een rapport terwijl een ander bedrijf daarvoor het woord verslag gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verslag beschrijft wat er gebeurd is, bijvoorbeeld een jaarverslag of een wedstrijdverslag.
Een rapport is een kwalitatieve beoordeling na een min of meer grondig onderzoek, bijvoorbeeld een ongevalsrapport.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een jaarverslag wordt ook wel jaarrapport genoemd.
En een wedstrijdrapport ook wel wedstrijdverslag.
Daar is volgens mij geen enkel verschil tussen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zit in 'rapport' het element van plicht tot rapporteren aan iemand. Een 'verslag' is meer vrijblijvend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LiADElION, wanneer begrippen foutief gebruikt worden, dan worden ze daardoor niet juist.
Hansu, dank voor je mening die ik als bevestiging ervaar.