Waarom noemen ze het 'kraaien' bij een haan en 'krassen' bij een kraai? Waarom kan een kraai niet kraaien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha hoe kom je erop! Leuke vraag! :)
(nou maar hopen dat je een goed antwoord krijgt, ik weet het helaas niet)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel... een poes miauwt, een hond blaft, een koe loeit.
Het heeft allemaal niets te maken met de naam van het dier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien omdat kraaien al voor baby's gereserveerd was.
Amadea
12 jaar geleden
Of voor het testblazen op een dubbelriet...

Het beste antwoord

Omdat een kraai een andere vogel met een ander geluid is dan een haan.

En het niet gebruikelijk is om de geluiden met de naam van het zelfde wezen te gebruiken. Het is dan de meervoud.

Een haan kan niet hanen , en een mens niet mensen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was niet echt op zoek naar een 'best' antwoord. simpelweg omdat er niet echt een zinnig antwoord op deze vraag is. Je hebt inderdaad helemaal gelijk dan het niet gebruikelijk is om de geluiden met de naam het zelfde wezen te gebruiken.
Maar ik vond het gewoon een erg gek staan dat een dier een geluid maakt wat de naam van een ander dier is...
Maar bedankt voor je antwoord, want je hebt hoe dan ook gelijk :D

Andere antwoorden (2)

Ja een kraai zou inderdaad moeten kunnen kraaien (dus +), maar ze noemen het krassen omdat het een behoorlijk lelijk geluid is. Waarom ze het geluid van een haan kraaien noemen weet ik niet, maar het is in ieder geval melodieuzer dan van een kraai. En ook veel harder zodat je uit je slaap gehaald wordt 's morgens om half vier (in de zomer). De haan van mijn buren kraaide zo hard dat ik me op het laatst daar ging beklagen. Zij hadden er zelf ook genoeg van dus die zondag na mijn klacht stond hij op tafel; gebraden wel te verstaan. Dat maak je toch niet zo gauw mee met een kraai :)
12 jaar geleden
Kraaien of krassen, oke - misschien vind je het geluid dat een kraai maakt niet mooi en dat is het natuurlijk ook niet.
En toch hoort de kraai bij de zangvogels.
Ligt aan de vorm van het strottenhoofd.