Waarom noemen ze het 'kraaien' bij een haan en 'krassen' bij een kraai? Waarom kan een kraai niet kraaien?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Omdat een kraai een andere vogel met een ander geluid is dan een haan. En het niet gebruikelijk is om de geluiden met de naam van het zelfde wezen te gebruiken. Het is dan de meervoud. Een haan kan niet hanen , en een mens niet mensen.

Ja een kraai zou inderdaad moeten kunnen kraaien (dus +), maar ze noemen het krassen omdat het een behoorlijk lelijk geluid is. Waarom ze het geluid van een haan kraaien noemen weet ik niet, maar het is in ieder geval melodieuzer dan van een kraai. En ook veel harder zodat je uit je slaap gehaald wordt 's morgens om half vier (in de zomer). De haan van mijn buren kraaide zo hard dat ik me op het laatst daar ging beklagen. Zij hadden er zelf ook genoeg van dus die zondag na mijn klacht stond hij op tafel; gebraden wel te verstaan. Dat maak je toch niet zo gauw mee met een kraai :)

Kraaien of krassen, oke - misschien vind je het geluid dat een kraai maakt niet mooi en dat is het natuurlijk ook niet. En toch hoort de kraai bij de zangvogels. Ligt aan de vorm van het strottenhoofd.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100