Hoe verbeter ik mijn uitspraak Nederlands?

Ik heb het Nederlands niet als moedertaal, dus ik heb moeite met bepaalde klanken zoals de uu, ui, eu, ou etc. Heb geen idee hoe dat komt, misschien omdat ik mijn eerste levensjaren met een ander taal in een ander land opgroeide, ik vind dit best vervelend en genant. Wanneer ik bijv. ''buurman'' wil zeggen, versta sommige dat als ''boerman'' of ''huurkosten'' als ''hoerkosten'' xdd.

Het schriftelijk/grammaticale gedeelte van een taal kan ik wel zelf aan, door bijv. zoveel mogelijk te lezen/schrijven en grammatica oefenen, maar uitspraak kan je niet echt oefenen en verbeteren uit boeken, is dit gewoon iets wat niet anders kan en wat gewoon erbij hoort?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
7.1K

Het beste antwoord

De een kan het heel goed, de ander heeft er heel veel moeite mee. Niets is zo moeilijk aan te leren als klanken waar je niet mee opgegroeid bent, en de klanken die jij noemt (ui, uu, eu) zijn hele lastige, die ook nog eens niet in heel Nederland overal op dezelfde manier worden uitgesproken.

Nu vind ik persoonlijk echter dat er helemaal niks mis is als je aan iemand accent kunt horen waar die vandaan komt (of dat nu streektaal of een buitenlandse tongval is) zolang hij maar verstaanbaar Nederlands spreekt. Je hoeft je afkomst niet te verloochenen. Aan mijn Duits zul je ook tot het eind der tijden kunnen blijven horen dat ik een Hollander ben. Terecht ; dat ben ik ook.

De beste manier om zo veel mogelijk nieuwe klanken te leren en ze je eigen te maken, is heel heel heel veel praten. Heel veel oefenen dus. Met of zonder publiek. Publiek met het door jou ' gewenste' accent uiteraard, want je moet het ook veel horen, en in een groep ga je elkaar vanzelf een beetje ' napraten' .
Als er klanken zijn waar je echt moeite mee hebt, is het wellicht een idee een paar keer bij een logopedist langs te gaan. Die kan je uitleggen hoe je bepaalde klanken moet maken, en daarmee kun je dan verder aan de slag.

Een heel klein beetje tongval zul je altijd wel houden ; dat is inderdaad iets wat er bij hoort. Nooit meer je moedertaal spreken kan helpen, maar dat is in de regel een wel erg draconische maatregel, waar ik niet zomaar toe over zou gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer het eens HEEL erg te overdrijven. Dus bij de UU in UUR-VUUR-MUUR-ZUUR niet je lippen tuiten, maar je bovenlip ontspannen houden en je onderlip heel ver naar voren steken. (Dan is het bijna onmogelijk er een OE van te maken).
Je HOORT het verschil zelf waarschijnlijk bijna niet, maar de klank wordt heel anders gevormd door de lippen. Hetzelfde geldt voor de UI, maar dan met de mondhoeken naar beneden. Bij de EU moet je juist de bovenlip heel sterk tuiten en de onderlip naar voren steken. Oefen gewoon voor de spiegel. Dat zijn dus die dingetjes waar een logopedist je heel goed mee kan helpen.

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat het een kwestie van luisteren en oefenen is. Zo leren veel van 'ons' (jonge Nederlandertaligen) volgens mij ook de Engelse uitspraak. Van televisie, film en muziek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop niet dat je de indruk hebt dat Nederlanders accentloos Engels spreken....;-)
Amadea
12 jaar geleden
Wat is een Nederlandertalige? Iemand die egt niet weet hoe je abbo schrijft en wat het verschil tussen ligt en licht is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand met Nederlands als eerste taal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oftewel moedertaal?
De moedertaal is bepalend voor de manier waarop je spreekt. Maar dat wil niet zeggen dat je een andere taal niet kan leren spreken. Je bent je ervan bewust dat je sommige letters niet goed uitspreekt. Nu is het een kwestie van oefenen. Neem bijv. teksten van Nederlandse liedjes, gratis te downloaden op Internet en luister naar het liedje via You Tube terwijl je de tekst meeleest.
Dan probeer je het zelf en herhaalt dit diverse keren.
Door oefening zul je merken dat je uitspraak beter wordt.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is je moedertaal soms Spaans of Portugees? Daarin is de u nl een oeklank. Het is echt een kwestie van oefening. Dacht je dat Nederlanders in het begin geen problemen hebben met calle (de uitspraak van ll ) of met het Frans, waar veel letters juist weer niet worden uitgesproken. En de 'th' in het Engels is ook lastig, maar er is een Nederlands gezegde:
oefening baart kunst, oftewel: als je maar oefent dan komt het voor elkaar.
Let op de stand van je mond met de uitspraak. Het tuiten van je lippen, waar is je tong? Succes
Het ligt er ook aan wat je moedertaal is.Soms hoor je zelf het verschil niet en dan is het moeilijk aan te leren. Ik heb gemerkt dat Chinezen echt het verschil niet horen tussen een l en een r, kon ik me niet voorstellen maar het is echt zo. En nederkands is wat zijn dubbelklanken betreft heel erg moeilijk.
Ik denk dat als je het echt wilt leren je naar een logopedist moet die je lan leren hoe de stand van je mond moet staan bij de verschillende klanken.
Luisteren en verstaan is iets heel anders dan spreken
12 jaar geleden
Vermoedelijk zijn er in jouw moedertaal toch wel klanken te vinden die overeenkomen met de Nederlandse uitspraak van de uu, ui, eu, en ou. Dat je voor jezelf een ezelsbruggetje kunt bedenken. Omdat je niet hebt verteld wat die moedertaal is kan ik geen gerichte voorbeelden geven. Het is een klik die je jezelf moet aanleren dat een u niet als een oe klinkt. Musicus, museum, burenruzie, huursubsidie. Probeer elke dag een paar minuten hardop te oefenen met die lastige woorden. Of vraag bijvoorbeeld een collega, huisgenoot of buur of hij of zij jou telkens wil corrigeren als je een woord verkeerd uitspreekt. Dan moet het echt lukken om de klanken zodanig te gaan beheersen dat niemand ze meer verkeerd zal verstaan.
Amadea