Hoe noem je de stijlfiguur waarbij eerste letters worden herhaald in een 2e zin?

Een alliteratie is het wanneer woorden elkaar opvolgen, maar is er een woord voor het volgende:

Koninklijke Luchtvaart Maatschappij

Kom Lekker Mee

De 2e zin die, al dan niet inhoudelijk, verband heeft met de eerste zin, maar in ieder geval de eerste letters gebruikt. Is daar een benaming voor?

M.i. dus geen alliteratie. Maar ook niet een parallellisme of isocolon. Of wel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
2.9K
SimonV
8 jaar geleden
Volgens mij is er geen benaming voor. Het is dan ook geen stijlfiguur die erg op zou vallen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_stijlfiguren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou ja, in reclameleuzen kom je het nog wel eens tegen. Er bestaan ook acrostichonen; die komen ook niet zoveel voor, maar hebben ook een aparte benaming. https://nl.wikipedia.org/wiki/Acrostichon
SimonV
8 jaar geleden
Ook als ik zoek op
"rhetorical terms" "first letters"
kom ik niets tegen.
Toch een leuke vraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik was ook verder gaan zoeken in het Engels maar kom niks tegen. Verbaas me wel over de hoeveelheid stijlfiguren; dan zou je denken dat deze toch ook een eigen benaming moet hebben...

Het beste antwoord

Niet een stijlfiguur, maar pseudoverklaringen van merknamen. Komische varianten op bestaande letterwoorden. Ook wel 'backroniemen' genoemd: van back = ‘met terugwerkende kracht’, en acroniem = ‘afkorting’. Sommige ervan lijken de werkelijkheid beter te benaderen dan de echte. Wat te denken van bijvoorbeeld NS? Nooit Stipt.

Dit gebeurt dit ook bij woorden die geen afkorting zijn. Schrijvers van managersboeken zijn er dol op, die leggen principes graag uit aan de hand van bestaande termen. Dan staat het woord team niet alleen voor ‘groepje mensen’ maar ook voor het motto “Together everyone achieves more”, en er is het ‘smartprincipe’ waarmee je je doelstellingen kunt controleren op de punten “specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden”. Maar ook buiten het managersjargon worden woorden volop geïnterpreteerd als afkortingen.

Het woord nozem werd bijvoorbeeld vroeger wel uitgelegd als “Nederlands
onderdaan zonder enige manieren”, en veel bier staat voor “ben in eeuwige rust”. Metro wordt verklaard als “met een teringgang (of: treintje) Rotterdam
onderdoor” en kut als afgezwakte krachtterm voor “kwalitatief uitermate teleurstellend”.
Amadea