wat was de benaming voor 'baby' voordat dit woord uit het engels over kwam?

Tijdens mijn les Nederlands van vandaag vroeg ik mij af hoe baby's genoemd werden voor het woord 'baby' uit het engels over kwam. Was dit gewoon kindje of kindeke?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

zuigeling zn. ‘baby’. Mnl. sogelinc ‘zuigeling’ in soghelinghe die niet ghespeent en sijn [1483; MNW]; vnnl. suigeling in Wt den monde der onmondigher ende suyghelinghen ‘uit de mond van minderjarigen en zuigelingen’ [1526; WNT].
dus oorspronkelijk:sogelinc
fremar
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Toen werd het een zuigeling genoemd. Of ook wel: pasgeborene.
Amadea
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Misschien door medici, professionele verzorgers en ambtenaren, maar ook door "gewone" ouders, familie, vrienden en kennissen van het kindje in het dagelijks leven?
Amadea
10 jaar geleden
Fremar geeft hetzelfde antwoord, maar dan opgezocht. Waarom is dat dan wel een plusduim waard?
Thecis
10 jaar geleden
Omdat het volgens de richtlijnen niet alleen gaat om het antwoord, maar ook om hoe iemand daarbij gekomen is.
Persoonlijk vind ik een antwoord wat je een cijfer 5, 6 of 7 zou geven niet een plusje waard. Je hebt al een punt gekregen voor het antwoorden. Een echt goed antwoord, waarbij extra moeite gedaan is of blijk geeft van wat uitzonderlijker inzicht, (cijfer 8, 9 of 10) geef ik een plusje.
Ik ben ook maar een mens en soms wijk ik hier van af. Maar ik heb het wel als richtlijn.
Overigens ben ik niet degene die hier een plusje had gegeven.
Antoni
10 jaar geleden
Ik heb die plusduim ook niet aan het antwoord gegeven.