Waarom hebben we leestekens achteraan in de zin?

We lezen een zin van links naar rechts. In het Spaans bijvoorbeeld krijg je een leesteken voor en achteraan in de zin zoals ¿Cómo estás? Je ziet dan ook eerst het leesteken om te weten dat het een vraag is. Dit lijkt mij logischer maar is er misschien een reden dat wij dat juist niet doen?

6 jaar geleden
in: Taal
1.7K
LeonardN
6 jaar geleden
Tja er is nergens een regel die stelt:
"Als in x-taal een constructie te vinden is die beter is dan de constructie in onze eigen taal, nemen we per direct die constructie over". Als dat zo was hadden wij geen "de" en "het" meer en waren Duitsers allang van al die naamvallen afgestapt. Er zijn zo tal van taal- en schrijfregels te bedenken die verbetering zouden brengen. Hoofdlettergebruik voor znw in het Duits bijvoorbeeld of de "Cambridge comma".

Het beste antwoord

In het Nederlands (en vele andere talen) is het niet nodig om een vraagteken of leesteken vooraan in de zin te zetten om te weten dat het om een vraag gaat. De meeste vragende zinnen beginnen met een vragend voornaamwoord (wie, wat, waar, waarom, wanneer, hoe, etc.) of met een werkwoord in plaats van het onderwerp (Jan is aardig. Is Piet ook aardig? / Er is geen leven na de dood. Is er leven na de dood?)

Bovendien leggen we de vragende intonatie juist aan het eind van de zin, vaak is het zelfs alleen het laatste woord of de laatste lettergreep waarbij de stem omhoog gaat, dus dat daar juist het vraagteken staat is niet zo raar. Ik zie geen enkele toegevoegde waarde van een extra vraagteken voor de zin.

Met een uitroepteken zou dat misschien anders zijn als bedoeld wordt dat de hele zin schreeuwend wordt uitgesproken. Dat wordt in de praktijk nog wel eens opgelost door de hele zin in hoofdletters te schrijven. Dat staat erg lelijk in een stuk tekst, maar schreeuwen in gesproken taal klinkt over het algemeen ook niet erg fraai.

Tegenwoordig schijnt het normaal te zijn dat mensen een vraag stellen door een gewone zin te formuleren en daar dan lukraak een vraagteken achter te zetten. Zo ook op deze website, waar nogal eens vragen langskomen als "Mijn computer start niet op?" Meestal wordt dan bedoeld "Waarom start mijn computer niet op?" of "Mijn computer start niet op. Wat kan ik nu het beste doen?"