Waarom heet een tijgerbol een tijgerbol als hij geen strepen heeft?

Gezien de vlekken zou panterbol toch een betere benaming zijn? Dat geldt trouwens ook voor Tijgernootjes.....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.2K

Antwoorden (2)

Heel vaak wordt een vlekkenpatroon 'tijgerprint' genoemd. Daar klopt niets van inderdaad, is uit onkunde ontstaan en zo gebleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de bovenzijde is voorzien van een zogenaamde tijgerpap, gemaakt van rijstemeel, gist, water en suiker. Dit laagje breekt in de oven en daardoor ontstaan er kleine knapperige korstjes.
Tijgerbrood wordt zo genoemd omdat de korst enige gelijkenis met een tijgerhuid vertoont.

Tijger is de benaming voor een in Azië voorkomend, gestreept en min of meer gevlekt roofdier, behorend tot de familie der katachtigen.

Het oude werkwoord tijgeren betekent: voorzien van vlekken als op een tijgervel. Vervolgens ging met dat ook gebruiken zonder specifieke gedachte aan een tijgervel: vlekken, spikkelen, en dergelijke. Zo is er dus ook een tijgerbloem, een bolplant met gespikkelde (getijgerde) bloemen (Tigridia Pavonia). Een tijgerlelie: lelie met zwarte vlekken op de rode of oranje bloembladen (Lilium Tigrinum). Een tijgerhond: een gevlekte hond. En een tijgerpaard: gestreept paard; een in Afrika levend geslacht van zoogdieren (nauw verwant met de ezel) waartoe o.a. de zebra behoort.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tijger heeft geen vlekken maar strepen, daarom is het juist de vraag waarom dit patroon 'tijger' wordt genoemd.
Amadea
12 jaar geleden
Lees even het stukje over het werkwoord tijgeren, daar leg ik het in uit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik gelezen, en dat beantwoordt niet waarom men stelt dat een tijger vlekken heeft.
Een giraf heeft vlekken, een koe, maar een tijger of een zebra niet, dat patroon noemen we strepen.
Is geen afkeuring van jouw antwoord hoor, alleen klopt het hele idee 'tijger heeft vlekken' gewoon niet.