Wat is het verschil tussen 'proficiat' en 'gefeliciteerd'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
29.8K

Het beste antwoord

Het betekent hetzelfde, al is gefeliciteerd gangbaarder in het grootste deel van Nederland. In Vlaanderen is voor zover ik weet proficiat dan weer gangbaarder.
De etymologie is wel verschillend. Proficiat betekent iets als""dat het moge baten" en gefeliciteerd "dat het geluk moge geven". (min of meer vrije vertaling)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Niets, het zijn synoniemen, oftewel: 2 (of meer) verschillende woorden die hetzelfde betekenen.
Groeten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat NielsTw al zegt: niets!

Alleen is 'gefeliciteerd' gangbaar Nederlands en hoor je 'proficiat' in het zuiden van het land; ik geloof alleen in Brabant en Limburg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik hoor het hier (in Twente) ook vaak! Wel vaak van wat oudere mensen...
Amadea
12 jaar geleden
Nee hoor, dat wordt in heel Nederland gezegd. Met name door mensen die een wat grotere woordenschat hebben, en het saai vinden om telkens hetzelfde woord te herhalen. Dus de ene keer zeg je "gefeliciteerd", de andere keer "proficiat", de volgende krijgt "van harte" te horen, en die daarna "veel geluk gewenst", "nog vele jaren", etc. etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier(randstad) hoor je het meer bij officiele dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Proficiat is niet persé Brabants of Limburgs. -1
Er zit een verschil in de letterlijke betekenis van de woorden. Feliciteren betekent gelukwensen en proficiat betekent vilde 's deze bron zoveel als 'moge het baten'. Klinkt een beetje lullig, vind ik persoonlijk, maar er staat ook 'prosit' in de uitleg en dat betekent proosten en dat klinkt weer een heel stuk logischer bij een verjaardag of ander feit waarmee je iemand feliciteert.

"feliciteren [gelukwensen] {1688-1696} < frans féliciter [idem] < laat-latijn felicitare [gelukkig maken], iteratief van ∗felicare of rechtstreeks, in de vorm van een iteratief, gevormd van felix (2e nv. felīcis) [vruchtbaar, gelukkig]; voor fe- vgl. fecundatie."

"proficiat [gefeliciteerd] {1777} < latijn proficiat, 3e pers. enk. van de conjunctief van proficere [baten], dus ‘moge het baten’, van pro [voor] + facere (in samenstellingen -ficere) [maken, doen]."

"proficiat tussenwerpsel: gefeliciteerd 1720 [WNT prosit] (Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, Haivon was me net voor, dus dan voegt mijn antwoord al niet zoveel meer toe...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Desondanks toch +1. Bovendien heb jij een bron vermeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets ten nadele van dit antwoord, dat misschien wat uitgebreider is dan het mijne en waarvoor ik ook een + geef, maar ik had ook een bron vermeld, alleen geen bron op internet. Maar het zou toch wel triest worden als een boek geen bron genoemd zou mogen worden.
Helemaal niets
Alleen zeg je sneller op een verjaardag ofz. gefeliciteerd dan proficiat

Meestal zeggen de wat oudere mensen proficiat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En bedankt. Ik ben helemaal niet oud :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, ik zei MEESTAL he
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank U
Het woord proficiat is wat ouderwetser dan gefeliciteerd. In de spreektaal wordt het eigenlijk alleen nog door ouderen gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na alle goede antwoorden hierboven toch nog één verschil.
Proficiat is korter dan gefeliciteerd. Daarom ligt het iets gemakkelijk in de mond om als wens te gebruiken.
Ik zeg vaker proficiat!