Argeloos komt van arg dat kwaad betekent.
Arg - waan betekent: kwaad vermoeden.
Arg - loos betekent niets kwaads vermoedend.

Achteloos komt van acht dat opmerkzaamheid betekent.
Je kan acht nemen op iets. En het tegenovergestelde is zonder acht ofwel achteloos.

Nu kun je in een situatie achteloos zijn omdat je argeloos bent. Dat wil zeggen minder opletten omdat je geen kwaad vermoedt.

Je kan ook argeloos zijn terwijl je wel heel opmerkzaam bent. Bijvoorbeeld wanneer je een bloem heel nauwkeurig observeert. Je kijkt dan goed, bijzonder goed zelfs, maar je verwacht niet dat die bloem gevaarlijke dingen gaat doen.

Je kan ook niet argeloos zijn en toch achteloos zijn. Dan vermoedt je bijvoorbeeld dat iemand kwaad tegen je in de zin heeft. Maar je hebt dan een houding van: daar ga ik allemaal niet op letten, we zien wel wat er komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, argeloos is als je naïef en onwetend iets doet.
Achteloos is als je wat egoïstisch handelt, dus niet verder nadenkt bij wat je doet. Dat doe je dus 'bewuster'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat zijn twee heel verschillende bijvoeglijke naamwoorden.
Achteloos betekent dat je wel weet hoe het moet maar het je niks kan schelen en je daarom geen rekening houdt met de regels of normen en het gewoon doet zoals jij het wilt.
Argeloos betekent dat je niet weet dat iets niet gaat zoals het zou moeten, je gaat er onbevangen in mee omdat je geen idee hebt dat het kwaad zou kunnen of negatieve gevolgen kan hebben.
Amadea
12 jaar geleden
Achteloos op zich heeft al veel betekenissen en hoeft niet persé negatief te zijn.

Gedachteloos, automatisch, onwillekeurig, werktuiglijk,
onoplettend ,onbezorgd, zorgeloos, nonchalant, onbekommerd, gedachteloos.

Maar ook:
nalatig, onachtzaam, onbezonnen, onnauwkeurig, onverschillig, onzorgvuldig, slordig.

Argeloos is naïef, nietsvermoedend, onnozel, onschuldig.