Hoe legt het evolutionisme het ontstaan van taal uit?

Ik ben benieuwd naar een link van het antwoord van deze vraag, als het kan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Hoewel het taalvermogen, inclusief het begrijpen en kunnen toepassen van regels van grammatica en syntaxis, uniek lijkt voor mensen, is het moeilijk te doorgronden volgens welk scenario dit zich in de loop van de evolutie heeft ontwikkeld. Grofweg staan hier twee standpunten tegenover elkaar:
Het ontstaan van taal was een gevolg van een taalmodule, een gespecialiseerd gebiedje in de hersenen.
De ontwikkeling van taal was het resultaat van een geleidelijke toename van hersenmassa en intelligentie (ook wel encefalisatie genoemd). Deze verklaring lijkt beter te rijmen met het feit dat de mens zich in cognitief opzicht in meerdere opzichten van andere primaten onderscheidt. Dus niet alleen wat betreft taalvermogen maar ook wat betreft vermogens als bewuste reflectie, mentaal voorstellingsvermogen en abstract denken. Het lijkt bovendien onwaarschijnlijk dat dergelijke vermogens aan een specifiek gebiedje of module in de hersenen zijn toe te schrijven.
fremar
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je zou de evolutie van de taal, om het heel simpel te stellen, een beetje kunnen vergelijken met de taalontwikkeling van een kind.
Eerst alleen maar klanken -mens vóór de prehistorie
Dan alleen losse woordjes -mens in de prehistorie
Met het groter worden van het kind breidt de taal zich uit - de mens ontwikkelde zich en ging meerdere woorden spreken, simpele zinnetjes, samengestelde zinnen. Met het toenemen van de hersencapaciteit groeide ook de taal.