Volgens typografisch expert Karel Treebus is het vraagteken ontstaan in de Karolingische tijd (achtste of negende eeuw). In de kloosterschrijfschool van Tours werd toen het schrift- en tekensysteem geüniformeerd, wat ook nieuwe leestekens opleverde. Aan het eind van een vragende zin gebruikte men een teken dat waarschijnlijk aan de muzieknotatie is ontleend.

Enige decennia na de uitvinding van de boekdrukkunst gaf de Venetiaanse drukker Aldus Manutius (ca. 1450-1515) het teken de huidige vorm. Deze verklaring is onder meer te vinden in De geschiedenis van de komma (1994) van Wim Daniëls.