Waar komt het gezegde 'naar de knoppen gaan' vandaan?

Ik weet eigenlijk niet onder welk kopje ik dit moet plaatsen, want er is hier geen taal-categorie ofzo. Maar weet iemand waar het vandaan komt dat we zeggen: 'Het gaat naar de knoppen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij staat al onder wetenschap,
bij taal.

Het beste antwoord

Naar de knoppen gaan
Waar komt de zegswijze naar de knoppen gaan vandaan?

Naar de knoppen gaan betekent 'ten onder gaan, kapot gaan'.

Volgens het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) is knoppen in deze zegswijze een eufemisme voor kloten. Het Woordenboek der Nederlandsche Taal vermeldt de zegswijze onder knop in de betekenis "knoop aan een kledingstuk of een gebruiksvoorwerp, dienende om het te sluiten of als versiering". Een knop kon ook iets van weinig waarde aanduiden. Het WNT vervolgt: "In sommige verbindingen, waarin bal(len) of kloot(en) gewoner is, zal knop een euphemisme voor een dezer woorden zijn."

Er zijn veel vaste combinaties die de betekenis 'kapot' hebben: naar de barbiesjes (een verbastering van Berbice in Brits-Guyana), naar de bliksem, naar de duivel, naar de haaien, naar de maan, naar de vaantjes (wellicht met de bijgedachte aan een zeeman die overboord valt; met vaantjes worden dan de vlaggetjes bedoeld waarmee in het water de ligging van bepaalde soorten vistuig wordt gemarkeerd), naar de verdommenis, naar de verfloddering, naar z'n grootje, naar z'n mallemoer (van mal ('zot') en moer ('moeder'); mallemoer betekende eigenlijk 'een al te bezorgde moeder'), naar de sodemieter, om zeep, naar de gallemiezen.