waar komt "how do you like them apples" vandaan?

Het zinnetjes is al een aantal keer gebruikt. Bijvoorbeeld in de volgende voorbeelden:
- For those unfamiliar with the expression, this idiom can be used to gloat (as Matt Damon's character did in "Good Will Hunting") or to call attention to a small personal triumph. It's sort of another way of saying "So there" (but with apples).

OK, but how did the expression get its start? According to a few sources, it originated in World War I with the "toffee apple," a kind of trench mortar bomb sometimes used to destroy tanks. We presume soldiers would say, "How you like them apples?" after an "apple" took out an enemy.

A character played by Walter Brennan used the phrase in the John Wayne movie "Rio Bravo." After throwing a stick of dynamite and seeing his partner shoot it in the air, Brennan shouted, "How do ya like them apples?"
Bron: http://ask.yahoo.com/20061212.html

Maar waar komt het vandaan? Waar slaat "apples" op? Had het ook "banana's' geweest kunnen zijn dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.1K

Het beste antwoord

Het antwoord staat in jouw vraag.
Ze gebruikten in WO1 mortieren die leken op een "toffee apple"

Vrij vertaald als zo'n granaat een tank raakte riep een soldaat sarcastisch tegen de vijand: En? Smaakt die toffee-apple? Daar ligt de oorsprong.

Dus nee, het had geen banaan kunnen zijn, want daar leek de mortier niet op.

Dit is een toffee apple:

Toegevoegd na 2 minuten:
En een foto van de betreffende mortier. Zie je de overeenkomsten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi maar ik vind dat je die appel niet te letterlijk moet nemen bij andere voorbeelden ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het gaat ook niet om de appel letterlijk te nemen maar om de reactie. "How do you like them apples". In de trent van een retorische vraag na een actie of opmerking "Wat dat dacht je daar van! of Zo, daar! pak aan!, daar heb je niet van terug, schaakmat, hoppa!. Of om in Engelse termen te blijven : "Eat this!" En zoals de vraagsteller zelf al zegt in het antwoord, er wordt gekscherend een vergelijking gemaakt met een "toffee apple" als hij deze mortier afschiet, puur vanwege de gelijkende vorm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben bang dat je gelijk hebt al vind ik het antwoord enigsinds teleurstellend. Ik had gehoopt op een raar verhaal! Maar bedankt voor de bevestiging en de plaatjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoord is ook niet goed onbegrijpelijk al die plusjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begrijp ook je teleurstelling. T74 geeft namelijk geen antwoord op je vraag. Meer een antwoord van de vertaling ervan. Daarbij gaat het helemaal niet zozeer om de vergelijking van die appel. De oorsprong moet daar dan ook niet in gevonden worden. In mijn antwoord vind je de PHRASE zoals die bedoeld is. Als ik een betere vind, krijg je die alsnog.

Andere antwoorden (1)

Het is een uitdrukking hoe wil je het hebben (how about that?)

In de bron heb ik er nog een leuke foto bij geplakt, overigens hebben ze in Engeland/Amerika veel expressions about apples!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over leuke plaatjes gesproken! Te gek die!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begrijp die minnetjes niet. How about that is letterlijk de vertaling. Zal de bron wel opzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
How do you like them apples?, also shortened to, How you like them apples?[citation needed] or how bout that., sometimes spelled dem apples[citation needed] or those apples, is a phrase used to gloat or to express bemusement or vexation.[1] In all senses, the phrase acts as a rhetorical question. http://en.wikipedia.org/wiki/How_do_you_like_them_apples Voortaan beter nadenken! voordat jullie antwoorden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enige nuance dat het antwoord wat jezelf geeft en T74 ook klopt gewoon. Oorsprong ligt bij de WO I. De vorm van de granaat en de reactie daarop.