Heeft 'breivik' een betekenis?

In Nederland hebben veel namen een betekenis, of zijn ze verbasteringen van woorden die vroeger een echte betekenis hadden. Denk aan De Boer, Jansen, Van den Heuvel, Timmermans, enzovoort.

Heeft de naam Breivik een betekenis op een vergelijkbare manier?

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Taal
escape
12 jaar geleden
Ik denk dat het antwoord in dit boek staat:
http://www.amazon.com/Breivik-Name-History-Ancestry-com/dp/B000WDKMDK
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google geeft slechts dezelfde naam in het Nederlands, dus ik denk van niet.

Het beste antwoord

Jazeker, het betekent "wijde inham, brede kreek".
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was ook mijn eerste gedachte (toevallig pasgeleden nog een artikel over de term "VIKing" gelezen).

Andere antwoorden (1)

Breivik is een plaats in Noorwegen.
Ik denk dus niet dat dit een echte betekenis heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook plaatsnamen hebben meestal wel een betekenis.