Hoe spreek je Sanoma uit? (van Sanoma Media)

Hoe spreek je de klemtoon uit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Antwoorden (4)

Sa-no-maa

Klemtoon op maa.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Bron? Ik ben geneigd sanOma te zeggen.
sa-NO.ma, dus op de 2e lettergreep.

Toegevoegd na 2 minuten:
en ´t leuke is, het ligt er aan aan wie je het vraagt, waar woont iemand, hoe spreken ze dáár nederlands, welke provincie/deel van het land.

ik woon in zuid-holland, niels in het noorden/groningen, en dat zie je dus in onze antwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
Maar het is van oorsprong Fins, dan maakt het niet uit waar je in NL woont...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
toch wel, alleen dan spreken we het allemaal verkeerd uit! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben regelmatig gebeld door die lui met aanbiedingen, zelf zeggen ze ook saNOma. De call center medewerkers dus. (zegt ook niet alles...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
callcenter medewerkers zijn naar mijn ervaring tussen de 17 en 25 jaar en de gemiddelde is totaal niet geïnteresseerd in iets anders dan geld verdienen, dat zegt dus inderdaad weinig. :)
Je spreekt Sanoma ( het is het finse woord voor nieuws) in het Fins uit met de nadruk op SA.
Luister naar de uitspraak door een Fin.

http://nl.forvo.com/word/sanoma/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Achter het antwoord op deze vraag kan je pas komen als je weet wat de oorsprong van de naam is. Vroeger heette het mediabedrijf Sanoma Media VNU Tijdschriften, en later Sanoma Uitgevers. Hun geschiedenis in Nederland begon in 1913 met de uitgave van het tijdschrift Panorama. Maar van oorsprong is het bedrijf Fins.
Volgens Google translate betekent het Finse woord sanoma "bericht", en spreek je het uit met de klemtoon op de éérste lettergreep! SA-noo-mah. http://translate.google.nl/#fi/nl/sanoma
Amadea