Waar komt: aan barrels vandaan?

Aan barrels, bijvoorbeeld die fiets is aan barrels.
Waar komt dit vandaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.5K

Het beste antwoord

Een barrel is een vat of een ton. Een ton bestaat uit allemaal houten gebogen latten, die door 2 metalen ringen bij elkaar worden gehouden. Denk maar aan het liedje van vroeger:

Jan Huigen in de ton, met een hoepeltje erom,
Jan Huigen, Jan Huigen,
En de ton die viel in duigen..............

Die barrels of duigen zijn dus de losse onderdelen van de ton, waar je verder niets meer mee kunt doen. Aan barrels is dus eigenlijk: in onderdelen uit elkaar gevallen oftewel kapot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

barrel zn. ‘duig, rommel’
Nnl. met de barrels laten zitten ‘met de rommel laten zitten, in de steek laten’ [1895; WNT Aanv.], barrel (gewest.) ‘afval, uitschot (van rijstpellerijen)’ [1914; Dale], aan barrelen ‘kapot’ [1937; WNT Aanv.], barrel ‘duig’ [1950; Dale].
Misschien via het Bargoens uit de West-Friese uitdrukking an barrel, ean barrels ‘in barrels, in stukken’, van barrel ‘minderwaardig persoon, dier of ding’ of via de associatie in duigen vallen ontleend aan Engels barrel ‘vat’ [1305] < Oudfrans baril [12e eeuw] < middeleeuws Latijn barila, barillus, baurilis ‘vaatje’ [9e eeuw], een woord van onbekende oorsprong.
In het West-Fries is barrel een Fries substraatwoord: Fries oan barrels ‘in stukken’, barrelje ‘verwaarlozen’.

N. van der Sijs (2001), Chronologisch Woordenboek
barrel Engelse en Amerikaanse inhoudsmaat 1847 [KKU]
P.A.F. van Veen en N. van der Sijs (1997), Van Dale Etymologisch woordenboek
barrel [Engelse en Amerikaanse inhoudsmaat] {1847} < engels barrel, middelengels barel < oudfrans baril [vaatje], een verkleiningsvorm van barre [staaf, stang], middeleeuws latijn barellus. De uitdrukking aan barrels slaan [aan diggelen slaan] heeft mogelijk verband met middelnederlands barickes [kleine vaten], oudfrans baril. Waarschijnlijker lijkt dat frans barre de oorsprong is. Het is een term die oorspr. uit de zeilvaart stamt en betekent ‘houten latten van verscheiden maat’.