Waar komt de spelfout 'heefd' vandaan?

Bij contaminaties of het overwaaien van het Duits (groter als ipv dan), kan ik de oorsprong nog begrijpen, maar dt fouten komen vooral voor omdat beide vormen van het woord kunnen voorkomen. Gebeurd/gebeurt, word/wordt. Je hersenen zien deze woorden en slaan ze op, waarna ze automatisch opnieuw (mogelijk foutief) worden gebruikt. Maar dit verklaard niet waarom heefd ook steeds vaker voorkomt.

Toegevoegd na 28 minuten:
Ik doel vooral op de 'oorsprong' van de fout, en niet waarom hij herhalend voorkomt. Is het misschien een vorm van hypercorrectie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.7K
Amadea
12 jaar geleden
Volgens mij hoeft heefd niet te worden verklaard omdat dit helemaal niet vaak gebruikt wordt. Hier op GV heb ik het nog niet gezien (gelukkig). Verklaart schrijf je trouwens in de tegenwoordige tijd ook gewoon met een t...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, bedankt voor deze reactie, want dit moet natuurlijk geen gewoonte worden! Hopelijk mag je reactie blijven staan van moderatoren, want ik stel dit zeer op prijs, en het is natuurlijk toepasselijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie hem trouwens regelmatig voorkomen, ook hier op gv.
Amadea
12 jaar geleden
Dat is een goed antwoord, Andriessen! Waarom als reactie geplaatst?

Antwoorden (6)

De spelling is al heel vaak veranderd. Maar ook mailtjes of in charsessies wordt het vaak niet zo nauw genomen, en kan het een gewenning worden. Bij een sollicitatuebrief bijv. kunnen ze je er zelfs op afwijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chat sessies*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar, voor zover ik weet, is 'heefd', nooit correct geweest. Dus dat de spelling vaak is veranderd is geen argument.
luiheid en desinteresse.
Waarom zou ik me er druk om maken, men begrijpt toch wel wat ik bedoel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan ga je toch niet opzettelijk iets fout spellen? De redenen die jij geeft, zijn waarschijnlijk de redenen dat de fout wordt blijft hangen, maar niet waarom de fout er in het begin insluipt.
anneliez
12 jaar geleden
Misschien is de fout de eerste keer niet goed gecorrigeerd, en wordt gedacht dat het niet fout is
Daar is zelfs een woord voor: hypercorrectie. In dat geval ben je, als je een zin schrijft, zó bang dat je het fout doet, dat je goede spelling gaat verbeteren in foute spelling.

Veel gemaakte fouten hebben te maken met -d- t- en -dt-. Je kunt overal op het internet zien en lezen, dat vooral bij voltooid deelwoord fouten worden gemaakt. Gespeelt, gedeelt, geschoolt, gesnoeit. Als iemand te horen krijgt dat gespeelt fout is, en hij wil die fout niet meer maken, komt het voor dat het (min of meer onbewust) ook geharkd, gewerkd en gekookd wordt. En dan is het nog maar een klein stapje naar hij werkd, hij besteld en hij heefd.

En dan komt natuurlijk de 2e stap. Hoe vaker je het ziet staan op internet, of in reclamefolders, hoe groter de kans, dat anderen dat weer overnemen.

Vooral bij gebeurd en gebeurt is het voor veel mensen lastig omdat het op 2 manieren kan. Het gebeurt en het is gebeurd. Als je het gebeurt altijd goed schrijft, en het is gebeurd soms fout als gebeurt, dan is er een kans dat je voortaan ook het gebeurd gaat schrijven omdat je door de bomen het bos niet meer zied ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was ook mijn gedachte, ik was je net iets voor denk ik. Maar jij krijgd een plus van mij hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat komt niet vaak voor dat ik eerder ben. Ik typ niet zo snel, en ik moet vaak ook nog alle fout gespelde woorden uit mijn tekst halen. Meestal is het zo, dat als ik klaar ben er al 26 antwoorden staan ;-) Dankjewel voor je plusje! ;-)
Wellicht is het ook een bepaalde lichte vorm van dyslexie? Ik heb er namelijk zelf ook veel moeite mee. Dit is niet door onwetendheid of dommigheid, maar ik zie het gewoon niet.
Ik heb een bovengemiddeld IQ en een aardig ruim vocabulaire. Ook kan ik goed met vreemde talen overweg. Echter..

De voorbeelden die hier staan zijn inderdaad de woorden waar het bij mij altijd misgaat. gebeurd/gebeurt, word/wordt, besteld/bestelt, gelooft/geloofd.. Ik zie het al schrijvend/lezend niet.

De regels van 't kofschip begrijp ik wel. Als ik elk woord dat ik schrijf naloop is de kans groot dat het wel goed komt. Maar op die manier alles afwegen, herlezen, 't kofschip toepassen en corrigeren is enorm tijdrovend. Hierin zit dus wellicht een stukje luiheid. Bovendien maak ik niet heel grove fouten zoals in de vraag het woord heefd.

Ik kan me voorstellen dat mensen zich ergeren aan taalfouten, het is een soort verloedering. Maar soms moet je ook relativerend kijken naar de importantie van correcte spelling.

Taal veranderd constant en regeltjes zijn maar regeltjes verzonnen door mensen die vinden dat het op die manier moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er worden veel d-, t- en dt-fouten gemaakt. Ook op GV. Maar het woord "heefd" heb ik nog nooit gezien.
Misschien is het een grap. Anders is het inderdaad hypercorrectie, mogelijk omdat "beleefd" en dergelijke woorden ook met een d worden geschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan er lang of kort over zijn. Het heeft (!) mijns inziens te maken met het eeuwige geworstel van de gemiddelde Nederlandse schrijver, tussen d, t en dt.

Bij 'heeft' kan het bijna niet mis zou je zeggen maar omdat er zo veel gehannest (die is alweer een stuk lastiger) wordt met die spelling, ligt de fout op de loer.