Hoe noem je het als iemand lacht door door zijn neus uit te ademen?

Eén korte uitademing door de neus, of een paar. Er kan een geluid bij zitten, maar dat hoeft niet.
Hoe noem je deze lach?

Edit: in de video op 1:07 en 1:37 voorbeelden

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
5.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
gnuiven

Antwoorden (5)

Gnuiven.

Er zijn zelfs klanken die in geen enkele taal in woorden gebruikt worden, maar die toch een betekenis hebben. Een voorbeeld daarvan is gnuiven: lucht door je neus inademen en aan de binnenkant van je neus en de bovenkant van je keel laten schrapen. Taalkundigen hebben er voor de grap wel een niet-officieel symbool voor bedacht, namelijk het plaatje hierboven, dat niet toevallig lijkt op een vakenssnuit.
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Een kenmerk van gnuiven is juist dat je geen geluid maakt.
Van Dale: "In zijn vuistje lachen, m.n. uit leedvermaak."
"Lucht door je neus inademen en aan de binnenkant van je neus en de bovenkant van je keel laten schrapen." gebeurt volgens mij vrij geruisloos en kun je niet echt lachen noemen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gnuiven is inademen, ik zoek juist uitademen... Verder vind ik gnuiven nog het beste.
LeonardN
6 jaar geleden
Ik kan inademend en uitademend gnuiven met geluid. Eigenlijk is het snurken zonder te slapen. Of zoals Simon net zei een soort knorren. "Een kenmerk van gnuiven is juist dat je geen geluid maakt."
?
Als je lucht ergens langs laat schrapen, dan veroorzaak je trilling.
SimonV
6 jaar geleden
Als ik Van Dale mag geloven is je intentie bij gnuiven juist geen geluid te maken.
Maar dat hoeft ook niet, lees ik nu bij de vraag... Gnuiven betekent heimelijk lachen, dat vind ik niet in de vraag terug. VS heeft het over 'gewoon' lachen door de neus.
LeonardN
6 jaar geleden
lucht door je neus inademen en aan de binnenkant van je neus en de bovenkant van je keel laten schrapen Doe dat eens en vergelijk het met de lach uit het filmpje. Of doe het andersom, bekijk het filmpje, maak dat geluid, en vertel hoe je dat geluid maakt. Ik kom dan bij die methode en gnuiven uit.
SimonV
6 jaar geleden
De man doet het alleen niet heimelijk.
Toch zou ik eigenlijk geen beter woord weten dan gnuiven.
Plus.
Ik zou dat besmuikt lachen noemen.
6 jaar geleden
Dat heet bij ons grinniken. Dat kan zowel door de neus als door de mond. Het woord geeft meer het soort lach en de intentie daarvan aan, dan de uitvoering ervan.
6 jaar geleden
In de lach schieten of schampend bedoeld. Verveeld. Van: niet wéér hè?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In de paardenwereld noemt men dat Hinniken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
zondag
6 jaar geleden
;-)