Wat is het verschil tussen 'enemy' en 'foe' in het Engels?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.2K

Het beste antwoord

Ha, die Panic;

Beiden betekenen weliswaar vijand, maar enemy wordt in het algemeen persoonlijker gebruikt en foe is iets abstracter en vaak beleefder. Vrienden die een andere politieke overtuiging hebben zullen elkaar daar niet op bestrijden en zijn dus political foes; twee parlementsleden van rivaliserende partijen zijn political enemies. Of bijvoorbeeld; in World War II the Germans were the enemy and their idealogy was our foe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wort door elkaar gebruikt voor het woord vijand
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is n.m.i. het zelfde. Ik heb het in een woordenboek gegooit voor de zekerheid:

enemy (bijv.nw. / bijw.)
vijand (de ~ (m)), tegenstreefster (znw.), vijandin (de ~ (v)), vijandig, vijandelijk

foe (the ~)
vijand (de ~ (m)), tegenstreefster (znw.), vijandin (de ~ (v))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
enemy is vijand foe is vriend of friendly