Hoe groot is de kans dat vragen die beginnen met "Hoe groot is de kans dat..." correct beantwoord kunnen worden?*

Er worden veel vragen gesteld, waarbij bij voorbaat enkel gegist kan worden naar de antwoorden. Ik vraag me af wat de insteek is van de vragenstellers voor het stellen van een dergelijke vraag.

Enkele voorbeelden:

http://www.goeievraag.nl/vraag/groot-kans-nistelrooy-meespeelt-ek.78213
http://www.goeievraag.nl/vraag/groot-kans-3e-wereldoorlog-binnen.77354
http://www.goeievraag.nl/vraag/groot-kans-vis-vangen-gracht.63256

*Dat deze vraag op dezelfde manier wordt gesteld, heeft volledig te maken met het cynische oogpunt dat ten grondslag ligt aan het stellen van deze vraag.

Vragen met een wetenschappelijke achtergrond (met name wiskundige vragen) wil ik hierbij buiten beschouwing laten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij valt dit soort vragen onder de noemer
onzinvragen.
Net als:
Hoe groot is de kans op 100.000,-
Hoe groot is de kans op het winnen van de loterij etc. Goeie vraag. Overigens is jouw eerstgenoemde, die over Nistelrooy
al verwijderd. En terecht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil je nog een antwoord? of wou je gewoon even interesant doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe altijd interessant, dus dit is geen uitzondering. Derhalve wil ik wel degelijk een antwoord op deze vraag:)

Het beste antwoord

Die kans is 100% en wel om de volgende reden:

Het enige correcte antwoord (behalve bij deze vraag (en andere vragen waarbij de kans bekend is)) is, dat je die kans alleen maar zou kunnen gissen en dat het dus beter is dit niet te doen.

Dat antwoord kan altijd gegeven worden (en zit ook vaak wel bij de gegeven antwoorden).

Derhalve kan zo'n vraag altijd correct beantwoord worden.

Q.E.D.
rose
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je er vanuit gaat dat er een x kans _is_, dan kan zo'n vraag correct beantwoord worden. De kans dat dat gebeurt hangt dan af van de kennis en kunde van de beantwoorders.
Het probleem zit in de vraagstelling, want doorgaans gaat het hier om 'hoeveel mensen zouden er denken dat...'. En zo'n vraag kun je alleen via een wetenschappelijke steekproef beantwoorden als je een "correct" antwoord wilt.
Maar zo'n 'hoe groot is de kans'-vraag leidt op GV vaak eerder tot een soort brainstorm en de vraagsteller (en de lezers) kunnen er soms toch heel wat van leren ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die kans is uiteraard 100%, als je vraagt kunnen worden. Maar de realiteit zal wel zijn,dat die kans niet zo groot is, om en nabij de 40%, schat ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Suniram;

De kans is groot dat vragen die beginnen met "Hoe groot is de kans dat...." op goeievraag.nl zelf nooit nauwkeurig zullen zullen worden beantwoord, omdat er te veel verschillende variabelen en bronnen in de antwoorden mogelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die eerste link was van mij ;)

Maargoed, inderdaad kan je daar geen exact antwoord op geven. Maar wel iets in de richting van ''de kans is erg klein'' , ''de kans is niet aanwezig, omdat...'' , ''de kans is erg groot'' etc.